S novim godom! - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu S novim godom! - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

S novim godom!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Celine

03 Januari 2007 | Rusland, Vladivostok

S novim godom allemaal, oftewel: gelukkig nieuwjaar! Ik hoop dat iedereen alle ledematen nog heeft en een fijne avond heeft gehad. Wij wel in ieder geval!

Eerst: En bedankt he, Anke! Ach, ik ga het sanitair de pret niet laten drukken, dus dat komt wel goed. Privacy en hygiëne staan in Vlad ook niet erg hoog in het vaandel, hoewel je meestal toch wel één van beide hebt, maar goed. Was Rome leuk (stomme vraag, maar toch)?
Michiel: ja, oude kalender. Ik vind tweede dagen ook wel maf. Ik wil er best een paar inleveren voor een vrije suikerfeestdag, maar daar is niet het hele land al aan toe, geloof ik. Tot die tijd genieten we maar van onze vrije dagen, toch? Met Olja is het op het moment perfect, ze is namelijk voor oud en nieuw en kerst naar haar ouders. Heerlijk, de kamer voor mij alleen! Kan ik eindelijk weer met het raam open slapen (nee, dat is niet koud, de verwarming kan niet uit....). Over hoe lang Georgia blijft: nog beter zelfs, haar plannen in Vlad strekken zich over de komende 3 a 4 jaar uit. Handig, als ik terug wil heb ik een logeeradresje, haha. Maar ben inderdaad blij dat ze er is.
Tante Thea: ja klopt, als wij daar zijn is in Harbin het IJslantaarn festival bezig (als je het zo vertaalt, dat weet ik niet zeker). Ik heb er foto’s van gezien en het lijkt veelbelovend!

Oud en nieuw in Vlad. Ik moet zeggen, het was heel anders dan ik verwacht had. We zijn gewaarschuwd voor gevaarlijke en dronken mensen in de stad, maar het meest schokkende wat we hebben gezien was een ladderzatte man die besloot dat midden op de weg een mooie plek was om uit te rusten. Opstaan was er niet bij en de tram moest voor hem stoppen. Hilarisch, maar gevaarlijk, nee. Ook het vuurwerk was niet wat ik had verwacht. Ik wist dat er vanaf het centrale plein vuurwerk afgeschoten zou worden en vanuit mijn kamer zou het zichtbaar moeten zijn. Teleurstellend, dat is het woord. We hoorden wel wat, hebben 5 vuurpijlen gezien die een zeer matige hoogte haalden en dat was het. Mensen staken zelf ook niets af, wat misschien wel fijn was gezien het feit dat iedereen ladderzat was.

Laat ik terug gaan naar het begin. Ik, Georgia, Philip, Tjikako, Cedric en Katja (vriendin van Cedric) hebben heerlijk gegeten op mijn even heerlijke Olja-vrije kamer. Philip heeft het meeste kookwerk gedaan, wat best goed uitpakte, haha. Tja, je bent Fransman of niet (Georgia’s motto voor Philip: ‘don’t mess with his Frenchness!’). We hadden zalm en (ik denk) kabeljauw uit de oven met witte wijnsaus, lever met rode wijnsaus (mja, het leven is hard). Georgia had nog aardappelsalade en Mugi, die oud en nieuw elders vierde, had een halve taart voor het dessert gebracht. Samen met mijn cake en een stel kokosmakronen na het eten was het geheel een goede basis voor een lange nacht in Vlad! Iedereen had natuurlijk ook wijn of champagne meegenomen, dus geen tekort aan alcohol. Katja kwam later en ging met Cedric vrij vroeg weer weg om het echte oud en nieuw bij haar ouders te vieren.

De tijd vloog dus en na het eten was het al vrij snel champagne-tijd. We hebben elkaar een gelukkig Nieuwjaar gewenst, waarna we nog wat geklets hebben en voor het raam hebben gestaan voor het teleurstellende vuurwerk. Philip had sowieso geen zin om uit te gaan en Tjikako durfde niet (Japanse, voor haar zou het wel eens gevaarlijk geweest kunnen zijn, erg jammer), dus Georgia en ik gingen met zijn tweeën. Ook dit gedeelte van de avond was anders... In Nederland ben ik gewend om onderweg de halve stad op straat te zien, bezig met vuurwerk en overal flessen champagne. Niets van dat in Vlad. Onderweg naar de stad zijn we misschien 3 mensen tegen gekomen. Waarschijnlijk kom dit doordat de Russen oud en nieuw veel meer vieren zoals wij kerstmis vieren, met familie om de tafel en cadeautjes. Met kerst is het in de stad ook altijd uitgestorven in Nederland. Veel kroegen waren ook gesloten, wat ons bij Hans, het Duitse café bracht. Mijn favoriete garderobe meneer was er weer en hij vroeg waar we zo lang geweest waren. Hij had ons gemist! Het grappige was dat een paar dagen eerder Georgia en ik er geweest waren, in de hoop er te kunnen eten, maar het zat vol (nou ja, dat zeiden ze... De tent was leeg, magoe, het zullen wel reserveringen geweest zijn). Onze favoriete meneer was er toen niet, waarop wij dachten, was hij er maar geweest, hij had vast een tafeltje voor ons kunnen regelen!

We hebben hem uitgebreid gelukkig Nieuwjaar gewenst, tenminste, zo uitgebreid als ons Russisch toeliet, dus veel verder dan ’s novim godom’ kwamen we niet. Hij wenste ons veel geluk, gezondheid en nog veel meer en je kon zien dat hij het meende. Ernst-Jan, haal maar een matras of zo tevoorschijn, want ik neem hem mee naar huis. Heb ik eindelijk een opa!

Binnen was niet echt een feestje gaande, dus uiteindelijk hebben Georgia en ik de hele nacht aan een tafel zitten kletsen, om vervolgens weer naar huis te gaan. Maffe Nieuwjaarsviering, maar evengoed wel leuk! Dat was mijn verhaal voor deze keer. Nogmaals een gelukkig Nieuwjaar voor iedereen en tot de volgende keer!

Veel liefs,
Celine

  • 03 Januari 2007 - 07:07

    Anja:

    Privet Celine! S novim godom!

    Nice photos, thanks for posting them and allowing me to recal good memories! The room looks like a good place for gatherings with the desk as a table (and without a certain roomate). :)

    Ya skuchaiu - tak bi hotela buit tam! I miss you - and so want to be there!

    Shastlivovo puti v Kitai! Vsevo samovo samovo dobrovo. Zhelaiu tebe chastya, zdorovya, i liubvi v 2007.
    Obnimaiu!

  • 03 Januari 2007 - 09:11

    Leo:

    Die champagnefoto moet op de voorpagina godom....

  • 03 Januari 2007 - 11:08

    Marjolein:

    De aller- allerbeste wensen. Goee reis strakjes naar China enne.... VAN HARTE MET JE VERJAARDAG
    Marjolein en Jop xxxxxx

  • 03 Januari 2007 - 12:29

    Michiel:

    Gelukkig nieuwjaar! De hele nacht zitten kletsen met een goede vriend(in) is volgens mij een van de beste manieren om dingen te vieren, al heb je van Oud & Nieuw natuurlijk andere verwachtingen. Heb je ondertussen die rare Olja al eens op de foto gezet? Want daar word ik ondertussen wel nieuwsgierig naar. Groetjes!

  • 04 Januari 2007 - 11:56

    Monique:

    Gelukkig Nieuw Jaar! Dat zal wel lukken met nog een mooie reis voor de boeg!

  • 04 Januari 2007 - 13:11

    Anke:

    Jij ook 'Auguri' (italiaans voor gelukkig nieuwjaar)
    Enne Rome was top, alles stond er nog!

  • 05 Januari 2007 - 03:57

    Cum Laude:

    laiverd, van harte gefeliciteerd namens iedereen uit de kroeg. xxx wouter

  • 05 Januari 2007 - 12:56

    Michiel:

    ... en gefeliciteerd met je verjaardag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Vladivostok

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2007

Bye-bye Vladivostok!

08 Januari 2007

Nieuwe kansen, nieuwe prijzen

03 Januari 2007

S novim godom!

29 December 2006

Kerst in Rusland

22 December 2006

Afscheid van Anja...
Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 108579

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: