Inburgeren - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Celine Braake - WaarBenJij.nu Inburgeren - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Inburgeren

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Celine

30 Maart 2008 | Koeweit, Koeweit

Salam aleikum allemaal!

Weer een update uit inmiddels erg warm Koeweit. Ik probeer me zo warm mogelijk aan te kleden, omdat het alleen nog maar erger wordt! Vandaag met een (dunne) trui aan naar buiten geweest, dat ging maar net! De luchtvochtigheid is behoorlijk hoog, en dat met 30+ temperaturen... Ik zal er toch maar aan moeten wennen, en je schaars kleden mag hier gewoon niet! Ik hoorde dat je gearresteerd kunt worden voor het dragen van topjes met spaghettibandjes...

Het is hier behoorlijk rustig, wat de omstandigheden rondom Fitna betreft. De ambassade is op de hoogte van mijn aanwezigheid hier en heeft netjes een mailtje gestuurd aan alle Nederlanders hier toen de film was uitgekomen. Verder heb ik wel advies gekregen voorzichtig te zijn, wat dat dan ook precies mag betekenen. In mijn voordeel werkt wel dat de autoriteiten vrij streng zijn: een week of wat geleden is er nog gedemonstreerd voor de Deense ambassade door ongeveer 200 man, en er was 30 man politie aanwezig... Ze zitten er bovenop!

Genoeg daarover wat mij betreft. Hoe minder woorden we hieraan vuil maken, hoe beter! Het werk gaat ondertussen gewoon door, en dat is belangrijker. Ik heb net gehoord dat het de bedoeling is dat we alles afronden voor mei. Dat wordt flink aanpoten, maar daar wordt je niets slechter van! Ik pen vrolijk door en hoop straks een eindresultaat te hebben waar we trots op kunnen zijn.

De weekenden zijn echter lekker voor mij, en daarover is het veel leuker naar huis schrijven! Afgelopen donderdag ben ik naar het AWARE-centrum geweest. AWARE zijn Advocates for Western-Arab Relations en deze organisatie organiseert allerlei activiteiten om onderling begrip te stimuleren. Dat klinkt zwaar, maar uit zich onder andere in een ‘Kuwait Folk Story night’, zoals donderdag. De ontvangst was echt super! Noëlle, een vrouw uit Zwitserland, hees me in een traditionele jurk (de foto is er eigenlijk niet meer van gekomen, sorry!), er waren traditionele hapjes en natuurlijk... verhalen!

Dat gedeelte werd verzorgd door Claudia. Zij is bijna 30 jaar geleden uit de VS naar Koeweit gekomen, met het idee een jaartje te blijven. Dat liep echter anders, ze trouwde met een man uit Koeweit en is gebleven. Via haar schoonfamilie heeft ze inmiddels een hele stapel (spook-) verhalen verzameld. Met zijn allen zittend op kussens, met thee en hapjes binnen handbereik, hebben we naar Claudia geluisterd. Net als vroeger voorgelezen worden!

Het was een erg geslaagde avond met leuke mensen. Karen, ook een Amerikaanse die in Koeweit is gebleven na een huwelijk, bracht me terug naar het hotel. Ze vond het maar was schattig toen ik vroeg of ze als kind hier gekomen was, nadat ze vertelde dat ze er al 28 jaar was. Het bleek dat ze een zoon heeft van mijn leeftijd en er een kleinkind op komst is, haha! Misschien lag het aan haar hoofddoek dat ze er zo jong uitzag.

Terug in het hotel ben ik doorgelopen naar het Libanese restaurant, waar Sera (van hetzelfde bedrijf, maar werkt voor andere titel) zat met Samantha en Trisha (contractanten. Noem je die in het Nederlands zo? Het stikt hier van de ‘contractors’; burgers die door het leger worden ingehuurd voor allerlei werkzaamheden). Na een waterpijp zijn we met zijn vieren naar het appartement van vrienden van Sam en Trish gegaan; Jeremy, Nick en Sal. Ook al contractanten, en ex-militairen, zoals de meesten.

Ik voelde me een behoorlijk braaf kind bij hun; niet alleen hadden ze alcohol in huis, ook middelen die ik buiten ons liberale landje nooit aanraak... Ik vond het illegaal drinken al behoorlijk spannend en heb het daar dan ook maar bij gelaten. Ik vind het toch prettiger als het gewoon mag (en komend weekend mag ik weer! Ga naar Bahrein en hopelijk nog iets van de Formule 1 meepikken).

Anyway, al snel pakten we ons boeltje om naar een feestje te gaan; de expats hier vieren het weekend bij elkaar over de vloer, bij voorkeur in villa’s compleet met bar. Poeh, die contractanten hebben het niet slecht bekeken! Ze wonen echt in kasten van huizen! De avond was lang en gezellig, wat er helaas wel in resulteerde dat we midden in de nacht een taxi moesten regelen... Dat viel nog niet mee. Sera, Sam en ik wilden tegelijk weg, maar aangezien we niet wisten waar we precies waren besloten we buiten een taxi aan de kant te zetten....

Dat bleek een slecht plan. Het maakt hier kennelijk niet uit hoe je gekleed bent, als je als vrouw ’s nachts over straat loopt ben je een prostituee. Geen van ons had zelfs maar blote onderarmen, en toch stopte vrijwel zonder uitzondering iedere auto. In iedere auto bleek een agent te zitten. Zeiden ze... ‘Is problem? Get in car! No problem. I police!’ Bijzonder, dat je hele dagen kunt doorbrengen zonder ook maar één agent te zien, en ’s nachts zie je er acht in een kwartier, toevallig ook allemaal in burgerauto...

Er is verder niets gebeurd of zo, maar ik was maar wat blij dat we met zijn drieën waren. Gelukkig kregen we uiteindelijk een taxi en kwamen we veilig thuis. De rest van het weekend heb ik niet zo veel bijzonders gedaan. Ik had gisterochtend naar de moskee gewild voor een rondleiding (via AWARE), maar ik was nog zo moe van ons avontuur van donderdag dat ik heb uitgeslapen...

Om in te burgeren hier heb ik me opgegeven voor een introductiecursus Arabisch, wederom via... AWARE. Ik weet alleen niet zeker of dat wat wordt; de cursus begint pas eind april en dan moet ik al heel snel weg. Jammer, maar wie weet kan ik nog wat lesjes meepikken. Het zou in ieder geval leuk zijn als ik verder kom dan ‘salam aleikum’ (de standaard groet, betekent zoiets als ‘vrede zij met u’) en het roemruchte ‘inshalah’ (‘als God het wil’; die kreet krijg je om de haverklap te horen, ook bij gelegenheden waar God volgens mij niets mee van doen heeft. ‘Inshalah bel ik u terug’, bijvoorbeeld. Vergeet het dan maar...).

Daarnaast heb ik een mailtje gestuurd naar iemand van de ‘Kuwait Singers’! Dat is een groep van mensen met maar één gemene deler: ze houden van zingen. Ik heb nog niet van hem teruggehoord, maar ik hoop snel een repetitie bij te kunnen wonen. Dat zingen onder de douche is leuk, maar ik ben wel weer klaar voor het echte werk.

Zo. Komend weekend dus naar Bahrein. Ik ga Deborah en Lieke opzoeken, na ons geslaagde weekendje Abu Dhabi. Het is wel wat snel na mijn vorige weekendje weg, maar met de Formule 1 op het eiland leek het mij wel een leuke timing. Ik hoop nog (pers!) kaarten te kunnen regelen, hoewel het daarvoor wel eens te laat zou kunnen zijn. Wel gaan we waarschijnlijk naar een F1-gerelateerd feestje, en anders is er nog gewoon de Ierse pub! Dat wordt weer leuk! Tot die tijd werk ik weer hard verder...

Ik hoop dat het met iedereen goed gaat en dat jullie gauw lenteweer krijgen!

Liefs,
Celine

P.S. voor degenen die ze nog niet gezien hadden: er zijn inmiddels foto’s geplaatst bij het vorige verhaal! Deze week geen foto’s, helaas! Volgende keer weer...

  • 30 Maart 2008 - 19:29

    Laura:

    De foto's had ik inmiddels al bewonderd via facebook. Geniet steeds erg van je verhalen!

    Ik ga nu met een flinke verkoudheid en keelpijn het bed vroeg in... daar zul jij wel niet snel last van hebben daar (hooguit van de airconditioning...). Inshallah schrijft de dokter me een woestijnkuurtje voor in Koeweit wat de verzekering dan inshallah vergoedt (kijken of dat werkt)

    Tot snel weer! Ik zal proberen ook eens een wat langere email te sturen ofzo in plaats van steeds maar die korte berichtjes.

    Succes met inburgeren!

  • 30 Maart 2008 - 22:18

    Leo:

    Ik merk het wel, de verveling ligt op de loer. Het schijnt dat het damesvolleybal in Koeweit nog wat vers bloed nodig heeft. Daar blijf je vanzelf braaf en (in)burgerlijk van.
    Overigens ben ik van mening dat awareness nooit weg is.
    En vergeet niet voor je zwager een leuke F1-pitspoes te fotograferen... :-)

  • 31 Maart 2008 - 00:00

    Michiel:

    Hoi Celine! Ik heb het een tijdje schandelijk laten afweten, maar ik ga hier dan ook gruwelijk over de kop met het schoolwerk. Bathroom had repetitie-weekend en ik ben gewoon niet meegegaan, bijv. Jij hebt het daar wel naar je zin, hè? Goed zo! Hartelijke groeten van Michiel.

  • 31 Maart 2008 - 17:42

    Thea:

    De lente is gisteren begonnen!In Zuid-Limburg was het 's middags 15 graden, tot het weer begon te regenen. Vandaag was het ook weer prachtig, 15 graden. En nu, (19.40 uur) ziet het er nog steeds fraai uit. We maakten vandaag een flinke gecombineerde fiets- en wandeltocht, de smalle voetpaadjes bleken nog in winterconditie, helaas. Dat was veel glibberen, op weg naar beneden, en ook de weilanden waren behoorlijk zompig. Maar toch: warm! (Jammer dat het morgen 1 april is!)
    Groetjes,
    Thea (en Gerard).

  • 31 Maart 2008 - 19:36

    Annet:

    Leuk verhaal weer Celine, knap van jou dat je ook overal naar toe gaat,en dat je niet op je hotelkamer bljft zitten.Tja, anders zou je ook niet in Koeweit zitten natuurlijk. De reacties van de mensen zijn trouwens ook leuk, nu vooral van Laura Beterschap Laura !!

  • 01 April 2008 - 14:06

    Els:

    He laiverd,

    Illegaal bier drinken he, foei :-) Wel naar dat je in een trui moet lopen. Spagheti bandjes doe ik hier ook niet, daar storen Cambodjanen zich ook aan, maar er is geen razia op ons dan. Tempels mogen we uiteraard niet onbedekt in. Nou die heisa om die film fitna snap ik echt niet. Ik had hem donderdag ochtend op mijn werk gezien, maar volgens mij gaat het allemaal prima. Uh, nou ja, moet zeggen dat ik ook al een paar dagen geen CNN heb gezien, want zit in Shianoukville met familie, maar die zijn allemaal hondsberoerd, dus ik kan niet zoveel hier.
    Lekker man, Bahrein weer weekendje. Daar iets vrijer dan Kuweit of niet? Enne waar ga je na mei heen? Deze kant uit? :-) Ok, moet gaan, tante wacht op me. Werkze, ik volgende week ook weer, zucht en tot mails, inshala!, maar dat wil God wel geloof ik.

    liefs,

    Els

  • 02 April 2008 - 20:40

    Frony:

    Zozo, dacht ik hier een beetje vakantie aan het vieren te zijn. Maar alles wat jij doet dat klinkt nog veeeel mooier!!

    Uiteraard wordt er hard gewerkt, maar dat is niet de moeite van een blog waard...

    Ben trouwens afgelopen weekend in Nederland geweest, nou er is nog niets veranderd hoor in 6 weken tijd!! Over 6 weken staat er weer een bezoek naar Nederland gepland, zal je dan wel weer laten weten of er wel iets is veranderd!!

    Geniet van je weekendje bij de Formule 1. Mogen daar de 'pitpoezen' wel schaars gekleed rondlopen?

  • 02 April 2008 - 20:41

    Frony:

    Zozo, dacht ik hier een beetje vakantie aan het vieren te zijn. Maar alles wat jij doet dat klinkt nog veeeel mooier!!

    Uiteraard wordt er hard gewerkt, maar dat is niet de moeite van een blog waard...

    Ben trouwens afgelopen weekend in Nederland geweest, nou er is nog niets veranderd hoor in 6 weken tijd!! Over 6 weken staat er weer een bezoek naar Nederland gepland, zal je dan wel weer laten weten of er wel iets is veranderd!!

    Geniet van je weekendje bij de Formule 1. Mogen daar de 'pitpoezen' wel schaars gekleed rondlopen?

  • 02 April 2008 - 20:43

    Frony:

    haha dat is grappig... Hebben we tegelijk bij elkaar een berichtje geplaatst!!

    Maar nee heb geen broodje kaas gehad. Wel een beschuitje kaas en een lekker broodje met vlokken!! Heeeeerlijk!! Heb jij niet een adres daar? Je oud-teamgenootjes moeten je toch wel ff een leuk pakje met kaas, dropjes, Nederlandse tijdschriften etc kunnen gaan sturen?!?

  • 04 April 2008 - 14:48

    Marjolein:

    Wij zijn in Zwitserland geweest met Pasen. Haufenweise viel Schnee und.. Sonne. Ik heb daar wel met blote onderarmen gelopen. Dus nu sta ik er lekker gekleurd op.
    Ben benieuwd wat voor liederen de Kuwait Singers te vertolken.
    Grappig dat er op de kamelen aangeklede robots zitten. Zouden die daar in Bahrein bij de formule I races ook van de partij zijn??

    We horen het nog wel.

    Heel veel groetjes
    Marjolein (xxx) en Joop

  • 25 April 2008 - 22:53

    Willem Bathroom:

    Hee Celine,

    Leuk om je verhaal te lezen en mooi dat je het zingen nog niet vergeten bent!

    Willem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Koeweit, Koeweit

Ik heb getwijfeld over België

Recente Reisverslagen:

23 April 2008

Einde verhaal

17 April 2008

Nog steeds twijfel over België...

09 April 2008

Mag de kachel aan?

05 April 2008

The fast and the furious

30 Maart 2008

Inburgeren
Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 108439

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: