Afscheid, Sajani en weer afscheid - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu Afscheid, Sajani en weer afscheid - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Afscheid, Sajani en weer afscheid

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

14 September 2010 | Rusland, Moskou

Hallo allemaal!

Vanuit Moskou een zonnige groet! Kort dit keer, want internet hier is duur! Ik ben vanochtend hier aangekomen na een lange nacht op het vliegveld van Irkutsk, flink geradbraakt en gejetlagt. Is vast geen woord, OpenOffice kent het in ieder geval niet, maar je begrijpt het idee.

Vanavond slaap ik bij Joe. Wie kent hem nog, de ex-priester-in-de-dop die ik in Vladivostok heb leren kennen? Die heeft al een poos geleden het celibaat afgezworen en woont tegenwoordig met zijn Russische vriendin in Moskou. Wordt een gezellig weerzien!

En over wonen in Moskou gesproken, ik ben het ook van plan! Wat, Celine, jij vond Moskou toch helemaal niet leuk? Klopt, maar Pasha vind ik wel leuk! En hij bleek toch helemaal niet zo gek op zijn auto als wel op mij, en als je dan toch samen wilt zijn is Moskou toch wel de beste – lees: minst moeilijke – plek om dat een poging te wagen.

En dat is dan meteen de laatste keer geweest dat ik me van mezelf negatief mag uitlaten over Moskou, want anders wordt het natuurlijk bij voorbaat al niks. Ben al een beetje aan het vals spelen, verheug me er stiekem op! Leonie zal me een grote verrader vinden, maar Moskou zal toch wel meer zijn dan gesloten mausoleums en ellenlange rijen voor het Poeshkinmuseum?

Ben dus weg uit Ulan-Ude. Een paar dagen al. Ik heb ruim een week geleden een afscheidsfeestje gegeven in het theater (ik: Anatoli, mag ik hier mijn feestje doen? Anatoli: waar anders?), ben de dag daarna druk geweest met een proefartikel voor de Moscow Times (hopelijk de manier waarop ik Rusland straks weer in mag) en weer een dag later zat ik met Pasha in de marshroetka op weg naar Arshan.

Arshan ligt ongeveer min of meer pak em beet ergens onder Irkutsk. In het oostelijke gedeelte van het Sajani-gebergte. Er is een wodka-merk 'Sajani' en de foto op de fles deed mij een half jaar geleden al besluiten dat ik daar heen wilde (wat voor reden heb je nodig?). In augustus zag ik foto's van iemand die er vorig jaar was, waardoor ik er nog meer heen wilde.

Blijkt dat die foto's geen recht doen aan Arshan en omgeving. 't Is er nog veel mooier! Zo'n idyllisch bergriviertje, waar je zo vrolijk over de stenen kunt klauteren, fantastisch uitzicht vanaf de bergtoppen (of bijna top, maar dat was ook mooi en mijn knieën hebben geen ogen ;-) en vogeltjes en grondeekhoorntjes die uit je handen eten.

Het weer zat reuze mee, de eerste drie dagen alleen maar zon. Het Baikal-bruin dat er alweer af was zit er weer op :-) We hebben prachtig gewandeld, gebadderd in de rivier (brrrrrrr! maar toch ook wel heel gaaf) en gepicknickt met kampvuurtje.

Helaas mocht het maar een paar dagen duren, maar ik probeer er maar het beste van in te zien. Nederlandse vriendjes en vriendinnetjes zijn tenslotte ook heel aardig en zo'n familie moest je ook af en toe maar weer eens zien :-)

Tot gauw!

Trees: mnja, ik ga er dan maar vanuit dat mijn geringe opbrengst daaraan lag!

Thea: 4. En ja, ze heeft ze nog. Tenminste, toen ik met haar klaar was nog wel.

Mama: ja, de vakantie was leuk :)

Papa: nitsjevo nje ponjala, no ti cejtsjas naverno jesho menshe!

Yolanda: koken op een kampvuurtje en badderen in een rivier, ofwel: welkom in de taiga! Heerlijk hoor. Maar gasbrandertjes blijven ook briljant. Krijg een heel goed humeur van dat geluid!

Els: sinds wanneer ga jij voor het grote geld? Nou ja, geld stinkt niet he? Doe alleen niet mee, wens je veel geluk ;-)

  • 14 September 2010 - 09:53

    Anke:

    Hey hey,

    Ik heb al lang niet meer op al je verhalen gereageerd! Ik heb ze wel allemaal gelezen en foto's bekeken! Echt erg gaaf!
    Maar Hugo en ik zijn een nieuw reisje aan het plannen. Ik dacht aan St. Peterburg, maar misschien moeten we maar naar Moskou komen als ik het zo lees...

    X Anke

  • 14 September 2010 - 10:03

    Madeleine:

    Hee Celine,

    van Annet hoorde ik al dat je van plan bent om in Moskou te gaan wonen! Wat super spannend maar vooral leuk!!!
    Nu kunnen onze mama's steun bij elkaar zoeken als ze ons missen, haha.

    xxx

  • 14 September 2010 - 10:18

    Leo:

    Privet.
    De rest van jouw Russisch is nog te vroeg voor mij :-)

    Moskou al! Dat schiet lekker op. Doe de groeten aan U2! Hoe ga je van München naar Bremen?

    En goed dat Pasja nu ook hier officieel bestaat...

  • 14 September 2010 - 10:47

    Annet:

    Pappa had voor mij de computer al aangezet, aangezien ik tussen de middag maar even thuis ben.
    En dan is het:"hup lezen, Celine heeft weer mail".
    Mooie foto's van jullie vakantie, luxe huisje! Ha, ha. Ik verheug me op je thuiskomst, en ook van mij:
    heel veel plezier bij U2.
    Dikke knuffel, Annet

  • 14 September 2010 - 11:30

    Els:

    He laiverd,

    Wat een mooie vakantie en lekker weer nog, hier komt het met bakken uit de hemel :-(

    Maar kan toch niet wachten tot je Groningen weer onveilig komt maken met ons!

    Geef Bono maar een kusje van me en tot snel!

  • 14 September 2010 - 16:13

    Yvonne:

    Ha Celine,

    Leuk je volgende week weer te ontmoeten!
    Goede reis!
    En ja, Annet en ik zullen wel bij elkaar uithuilen... haha.


  • 14 September 2010 - 17:49

    Thea:

    Welkom thuis!
    En heel veel geluk!

    Thea

  • 14 September 2010 - 17:55

    Olga:

    alleen even een kus en tot snel!
    laat je even weten wanneer je aankomt? misschien kan ik je wel mee afhalen!
    (wat dacht je trouwens van oud en nieuw in moskou?)(ik dan hè, met jou)

  • 15 September 2010 - 16:09

    Trees:

    Ha meid, Ik zie je al bijna de hoek om komen,bij wijze van spreken natuurlijk. Tja, Latijnse letters en Arabische cijfers. Doet me denken aan iets dat ik hoorde op de tv. Ivo Niehe vind dat politici steeds dommer worden. Dat idee was begonnen - vele keren bevestigd - toen hij Dan Quayle (zo schrijf je dat toch?), die op bezoek was ergens in Latijns Amerika, zich bij een toespraak hoorde verontschuldigen dat hij dat niet in de landstaal deed: hij had namelijk op school geen Latijn gehad ....

    Groetjes en tot ziens, Trees

    PS Leo: het is Pasha, niet Pasja. Je hebt toch wel opgelet?

  • 15 September 2010 - 17:03

    Yolanda:

    Leuke jongen hoor, die Pasha. En leuke natuur op de foto's! Werken bij de Moscow Times zou natuurlijk geweldig zijn!

  • 22 September 2010 - 07:48

    Es :

    en nog een mega late reactie:
    Ik hoop dat je proefstuk een succes zal zijn!!!!!!!!!!!!!
    Heb je ondertussen al wat gehoord?
    Ik mis je trouwens en zal binnenkort ff contact opnemen. (Moet morgen alleen weer eens naar het ziekenhuis, dus kan ff duren voordat ik bel).
    Liefs & Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 345
Totaal aantal bezoekers 108602

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: