In de outback - Down Under - Reisverslag uit Oelan-Oede, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu In de outback - Down Under - Reisverslag uit Oelan-Oede, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

In de outback - Down Under

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

26 Augustus 2010 | Rusland, Oelan-Oede

Hallo allemaal!

Oi, kak mne ne stidno? Ofwel: oei, schaam ik mij niet! Ik laat al die mensen thuis maar in het ongewis over mijn toestand. Heb ik een excuus? Ja hoor, ik heb de afgelopen vijf weken min of meer onafgebroken gekampeerd aan het Baikalmeer in verband met ons ecologisch project daar. Een echte aanrader! Tentje (nou ja, tentje, ik heb een volledige doorzonwoning met voor- en achteringang kunnen lenen) recht op het strand, eten van een kampvuur, wat is kamperen in Europa dan toch saai!

Maar goed, ik was met jullie nog in Mongolië gebleven... Ik pak daar de draad maar weer op:

Ik heb tijdens mijn eerste dagen in Mongolië veel tijd doorgebracht in hostel 'Golden Gobi'. Aanrader! Ik heb er alleen mijn laatste nacht geslapen, maar de mensen daar zijn superaardig, ze vragen niets voor het ophalen van je paspoort (ook niet als dat wel lukt) of het kopen van je busticket naar Ulan-Ude en spreken heel behoorlijk Engels. Dus als je nog eens in Ulaanbaatar bent...

Op de bus naar Mongolië had ik twee Spanjaarden en een Italiaanse ontmoet die nog een extra persoon zochten voor hun trip naar het platteland. Ik wilde heel graag, maar door mijn visumgedoe kon ik niet met ze mee. Maar in het bovengenoemde hostel waar ze sliepen heb ik wel meteen anderen ontmoet voor een reisje.

Was ik in ons OeAZikje (OE.A.Z, ofwel een busje van de autofabriek in Oeljanovsk) zomaar de enige zonder Australisch accent. Ashleigh en Simon komen uit Australië, Francaise Fanny is met Simon getrouwd en Duitse Stefanie had net een half jaar in de buurt van Sydney gewerkt. Zo kreeg het tripje voor mij een behoorlijk Australisch idee :-)

Als eerst zijn we richting Gobi (betekent doodgewoon 'woestijn') gegaan. Het duurde zowat een week voordat we daar weer weg waren, het had wat mij betreft wel korter gemogen. We hebben heel mooie dingen gezien, maar een woestijn blijft een woestijn en 6-7 uur per dag in een hobbeldebobbelauto... Of een halve dag op een kameel. Wie bedacht heeft dat dat beter is dan lopen heeft wel erg veel zitvlees gehad!

Daarna gingen we op weg naar het Acht Merengebied. Kijk, dan begrijp je waar men het over heeft als ze zeggen dat Mongolië zo mooi is. Wat zal ik erover zeggen? Bergen, meertjes, rivieren die ook bijzonder goed functioneren als douche en af en toe wat vee en vriendelijke mensen. De foto's zeggen niet genoeg!

We hebben er paardgereden (eigenlijk ook verdraaid oncomfortabel!), een jak gemolken, of liever gezegd, daartoe hebben we een poging gedaan, en gespeeld met de kindjes en hun 'enkelbotspel'. Het is een set van vier tot oneindig veel botten uit een schapen- of geitenenkel en je kunt er een keur aan spelletjes mee doen.

Ik heb ook een keer meegegeten met een familie, de rest van mijn groep hield angstvallig de eigen buikjes vast en bedankte voor de eer. Op het menu: schaap. Welk deel? ELK! Ik vind het een prachtig idee, waarom weggooien wat je ook prima eten kan? En ja, zo'n schapendarm met bloed is eigenlijk gewoon lekker. Zo.

Na twee weken trip kwamen we weer in Ulaanbaatar aan. We waren vreselijk opgelucht weer over asfalt te kunnen rijden. Zodra we weer min of meer comfortabel reden ging er een zucht van verlichting door de auto! En als je dacht dat we ook opgelucht waren van elkaar af te zijn heb je het mis! Ik ben de volgende dag als de wiede weerga weer naar Ulan-Ude gebusd, maar de andere vier zijn doodleuk weer met elkaar op een trip gegaan!

Over mijn Baikalavontuur de volgende keer, dit keer zal ik jullie niet zo lang laten wachten! Kan ook niet, mijn tijd hier loopt echt op het eindje. Mijn visum loopt op 15 september af. En hoe heeft Celine haar vertrek geregeld? Ja, die vliegt dus inderdaad lekker de 15e Moskou uit, en geen dag eerder! ;-) Diezelfde avond een U2-concert in München, vanaf 17 september eindevaluatie in de buurt van Bremen en dan met de trein kom ik de 21e of 22e thuis...

Tot de volgende keer!
Celine

Trees: wat voor ambassades? In Rusland zijn geen Russische ambassades nee... En het meest oostelijk gelegen Nederlandse consulaat zit in Yekaterinburg, dan is Ulaanbaatar toch handiger. En de vorige keer zijn we naar Finland gegaan omdat we toch al in Europa waren en we dankzij het consulaat in Finland niet naar huis hoefden voor een nieuw visum. Want dat wilden we natuurlijk niet!

Laura: haha, ja ik kan me voorstellen dat ik in Thailand direct rechtsomkeer zou maken ;-) De drukte was vooral in Ulaanbaatar, de rest van het land is zo uitgestrekt en leeg. We hebben één keer moeten afremmen voor een auto die ons kruiste... We spraken van spitsuur ;-)

Papa: in eerste instantie had ik een studentenvisum, die goed was voor een jaar. Maar door gedoe met de FSB kregen we een 'jeugd-uitwisselingsvisum'. En die dingen doen het maar drie maanden. Vandaar. En nee, die noodzaak heb ik niet aangedikt. Die einddatum op je visum doet genoeg. Rusland is geen land waar je je visum wilt laten verlopen!

Thea: mee eens, alles boven de 25 graden is wat mij betreft te veel. Goed dat ik tijdens de ergste hitte hier naar het Baikalmeer kon vluchten, dat scheelt makkelijk 10-15 graden. Heerlijk. Hoewel het op het laatst wel echt fris kamperen was! 7-8 graden 's nachts, brrr!

Marjolein: bedankt voor de update. Weet nu -thuis is het internet sneller- inmiddels dat het echt niet wil vlotten. Rusland lijkt opeens een wonder van efficiëntie! Niet zeuren, Poetin is de baas. Zou Rutte daarmee wegkomen?

Els: zat in het hostel, met echt tergend langzaam internet. Heb nog net niet de hele handel het raam uitgekieperd.

Mama: en inmiddels weten we dat paars er niet in zit... Ik denk dat ik hier maar blijf, met die bananenrepubliek-toestand bij jullie! ;-)

Trees: de finale niet gemist, met Leonie en nog wat anderen in het theater gekeken. Vova baalde nog meer dan ik, maar dat vooral omdat hij een weddenschap verloren had) En ik hoop maar dat alles reg kom... Enneh, niet vloeken in de kerk he? H-woord, tsk!

Angela: heej, wat leuk, een nieuwe lezer! Van heel ontzettend harte gefeliciteerd met jullie kleinzoon. Gezellig hoor, zo'n trosje kleinkindjes!

Laura: helaas, de mailinglist van waarbenjij.nu vertoont wel vaker kuren :-(
Haha, ik denk zelfs dat jij verder verwijderd zat van de oranjehysterie dan ik, zo te horen! En jij hebt het begrepen, geen nieuws is goed nieuws. Bedankt voor je aanbod mtt de luchthaven, maar het ziet er naar uit dat ik gewoon vanaf stationnetje West naar huis loop!

  • 26 Augustus 2010 - 05:51

    Yolanda:

    Leuk om weer wat van je te lezen! Die reis in Mongolië klinkt geweldig. Ik kan alleen de foto's niet vinden...?

  • 26 Augustus 2010 - 05:55

    Celine Te Braake:

    Die zijn nog aan het uploaden... Komen eraan!

  • 26 Augustus 2010 - 09:36

    Laura:

    Vanuit de bieb op mijn hippe nieuwe telefoon toch maar even snel een reactie! Wat een prachtige foto's en ik ben trots dat je alle delen van het schaap hebt gegeten. Foei reisgenoten! Stiekem wel leuk dat je er zo snel al weer bent, we moeten maar snel een datum vast leggen zodat jij mij kunt bijpraten (ik zelf ben nog steeds student dus niet veel nieuws ;-) ). Maar eerst nog heel veel plezier op kamp en bij U2!

  • 26 Augustus 2010 - 12:41

    Trees:

    He he, eindelijk. In welke taal vroeg je je af of je je hoorde te schamen? Om een of andere reden zag het er niet Russisch uit. Mongools misschien? Schamen hoeft niet hoor, maar ik was wel blij dat ik me tussentijds had laten geruststellen. Ik snap ook waarom Mongolie mooi heet als ik de foto's zie.
    Bloed in een (schapen)darm (= bloedworst)geldt in Frankrijk als een delicatesse. Dat snapte ik pas toen ik het in een restaurant in Utrecht als voorgerecht had gekozen en geproefd. Niet gewoon lekker, maar echt lekker! Dus ik geloof onmiddellijk dat je een goede keus hebt gemaakt door het hele beest te eten. En uiteindelijk nemen wij niet een ingeblikte bal gehakt van onze eigen slager mee als wij op reis gaan, nietwaar?
    Veel genoegen nog en tot later dit jaar. Liefs, Trees

    PS: het toucheren van de yak zag er heel professioneel uit. Ik zag meteen dat je aan de goede kant was gaan zitten (tenzij je linkshandig bent - nee toch?)

  • 26 Augustus 2010 - 13:05

    Els:

    Jakkes Lien, wordt bijna vegetariër van je verhaal, arm schaap. Wat een supermooie foto's trouwens. Binnenkort maar weer ff skypen nu je in Ulan Ude bent ;-)

  • 26 Augustus 2010 - 15:17

    Annet:

    Hoi Celientje, eindelijk het lang verwachte verhaal.
    Wat een mooie foto's heb je gemaakt zeg, en je lijkt net een dierenarts bij die jak, maar als linkshandige toch aan de verkeerde kant!
    Trees als boerendochter kan dat weten.
    Dikke knuffel,en nog veel plezier gewenst.

  • 26 Augustus 2010 - 15:45

    Leo:

    Zat ik me net af te vragen "Wat voor weer zou het zijn in Den Haag" naar wijlen Conny Stuart, is er groot nieuws: er is een verhaal uit Siberie. Maar ja, pas kunnen lezen nadat in Dudok de vroege plensbui uit de ondergelopen keuken was gepompt. Op het Binnenhof geen bekende gezien, het CDA zat waarschijnlijk de onderling toegebrachte wonden te likken en de bebloede koppen te verbinden. :-)
    Het doel in Den Haag was een beeldententoonstelling op het Lange Voorhout.
    Zo, weer genoeg lokale Haagse Bluf.
    Over naar Mongolie: Mooie foto's, goed verhaal. Niks nieuws dus. Smaakt naar Baikal-verhalen vanaf de camping met balalaika-begeleiding. Lekker romantisch...

    Tot je volgende verhaal dus!

    PS @ Trees: subtiele woordkeus. Enne: Celine is linkshandig... :-)
    Ik vond trouwens de jaren-vijftigbloedworst ook al lekker...

  • 26 Augustus 2010 - 17:33

    Thea:

    He petekind, fijn dat we weer iets van je horen. Ik had me ook tussentijds al laten geruststellen, want als een regelmatige blogger het opeens laat afweten, is dat toch een beetje zorgelijk.
    Mooie foto's, mooi verhaal ook, maar wat sprak je nou met dat kindje? Of tolkte de moeder, Engelssprekend als ze zelfs op het Mongolische platteland zijn.
    Bij ons thuis werd vroeger bij de slacht zo niet alles, dan toch wel héél veel van koe of varken verwerkt. Dus waarom v an een schaap niet? En inderdaad, gebakken bloedworst met meegebakken plakken appel, dat was toen en nu heerlijk!

  • 28 Augustus 2010 - 16:35

    Yvonne:

    Ha Celine,

    Jeetje, wat gaat de tijd snel!
    Nog een paar weken en ik zie je weer op het Westerpark!

    Tot dan Celine en goede reis terug!

  • 22 September 2010 - 07:26

    Es:

    Zo. ik lees dit alles een beetje laat... schaam schaam...
    maar ik moest het gewoon even kwijt:
    WAT EEN GAVE FOTO'S!!!!! Whoaaaa!! Daar wil ik OOK heen! :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 108601

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: