The quick fix - Reisverslag uit Sār, Bahrain van Celine Braake - WaarBenJij.nu The quick fix - Reisverslag uit Sār, Bahrain van Celine Braake - WaarBenJij.nu

The quick fix

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Celine

17 Februari 2008 | Bahrain, Sār

Hallo lieve mensen!

Aangezien het werk mij flink bezig houdt, had ik afgelopen weekend maar één dag vrij. Ook is dit mijn enige weekend in Bahrein, omdat ik donderdag alweer naar de Verenigde Emiraten ga. Dus moest mijn dosis cultuur en avontuur in één dag geperst worden. Ofwel: selecteren! Gelukkig had ik de auto tot mijn beschikking, omdat Dragana en Thad het weekend in Dubai gevierd hebben. Dat scheelde, want als je alles per taxi moet doen kost het wel ietsje meer!

Ik begon de dag vroeg om mijn weg te vinden naar de Al-Fatih moskee. Dit is de grootste moskee van Bahrein; er passen zo’n 7.000 mensen in! De weg vinden was zo gemakkelijk nog niet, maar gelukkig is de moskee, dus, behoorlijk groot! Uiteindelijk zie hem dus vanzelf verschijnen als je in de buurt bent.

Binnengekomen moest ik een hoofddoek op en een lange zwarte jurk aan (weet niet hoe dat ding heet...). Ik kreeg een rondleiding met een groep uit de UK en het enige meisje dat erbij was keek erg ongelukkig in haar nieuwe outfit, haha! De man die de rondleiding deed was erg aardig en drong erop aan dat we vooral vragen moesten stellen. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden! Maarja, als je je rondleiding zo uitgebreid doet en alle hiaten in onze kennis zelf al opvult blijft er weinig over om te vragen! Feitje: wist je dat Christenen ook Moslims zijn? Islam betekent namelijk letterlijk ‘overgave aan de wil van God’, één god. En Allah is gewoon de Arabische vertaling van God (of andersom). Het onderscheid ligt vooral in het geloof in de Profeten.

De vorige dag had het trouwens heel hard gewaaid, wat een hoop stof deed opwaaien (ook in onze badkamer, waarvan het raam had opengestaan; overal een laag stof op...). De binnenplaats van de moskee was zodoende ook goed smerig geworden, waardoor we daar onze schoenen mochten aan laten. Zo strak zijn die regels dus niet zo erg. In Bosnië gold die regel trouwens überhaupt niet voor bezoekers, wat ik wel vreemd vond, maar goed.

Na de rondleiding kon je gratis boekjes meenemen over de Islam en verschillende onderwerpen daarin. Ik kan nu dus fijn gaan lezen waarom varkensvlees verboden is en hoe het zit met de overeenkomsten met het Christendom.

Daarna ben ik zuidwaarts gereden, naar het Al-Areen Wildlife Park & Reserve. Het park heeft dieren die leven in droge gebieden, vogels en planten en houdt zich daarnaast bezig met fokken van bedreigde diersoorten. Het bestaat uit een gedeelte waar je gewoon doorheen kan lopen, eigenlijk gewoon een dierentuin (zie foto’s).

In het andere gedeelte van het park, waar de beesten wat meer ruimte hadden, werden we rondgereden in een bus. Ik heb hier geen foto’s van, omdat dat vanuit de bus niet zo goed ging. Er waren oryxen, gemsbokken, struisvogels, giraffen en vooral heel veel andere tweehoevige dieren.

Na de tour ben ik even gaan kijken naar de twee valken. Die waren bij een tentje waar je je kinderen in Bedoïedenkledij kon steken om er foto's van te maken. Eerst mocht ik de valk aaien, en daarna zelfs vasthouden. Zoals je kunt zien op de foto's klikte het erg goed tussen mij en de vogel!

Na Al-Areen was mijn dag eigenlijk al min of meer voorbij! Ik moest namelijk om vijf uur Dragana en Thad van het vliegveld halen. Ik was graag nog naar één van de forten gegaan, maar ik denk dat ik die ook deze week nog wel ’s avonds kan doen. Het uitzicht schijnt er fantastisch te zijn, dus ik hoop dat het gaat lukken.

Nadat ik Dragana en Thad had opgehaald zijn we trouwens nog even een drankje gaan doen. Waar dan? Nou, wat dacht je van het altijd knusse Ritz-Carlton hotel? Ahum. Ja echt dus. Best maf om daar het terrein op te rijden. Je auto wordt - bij de één enthousiaster dan bij de ander – gecontroleerd op bommen! We zijn gaan zitten in ‘Trader Vics’, een Cubaans-achtige tent, waar helaas geen live muziek was, maar de cocktails evengoed smakelijk!

Dat was dus mijn weekend, het volgend is waarschijnlijk vanuit Abu Dhabi of Dubai!

Liefs,
Celine

  • 17 Februari 2008 - 10:10

    Leo:

    Mooie Moskee, leuke nieuwe vlam!
    Ik zie niet hoe de foto "borstvergroting" aan zijn titel komt.
    h.

  • 17 Februari 2008 - 10:11

    Annet:

    Ik zie wel dat je met volle teugen geniet, leuke tekst bij je foto's, vooral blind date met de valk. Ik heb nog wel tekst voor de foto in met hoofddoek, wat dacht je van je vroegere emailadres? Schuwtiep.nl??
    Werk en geniet maar lekker veel.
    Dikke kus XXX

  • 17 Februari 2008 - 10:13

    Celine:

    Beter kijken pap! Dit geitje heeft het best zwaar... Letterlijk!

  • 17 Februari 2008 - 10:40

    Leo:

    Ik had geen rekening gehouden met iets zwarts als uier... (afkomstdeformatie :-) )

  • 18 Februari 2008 - 14:02

    Marjolein:

    Wat een indrukken.,
    Is zo'n lange zware mjurk een CHADOR? of sla ik de plank mis?

    xxx

  • 19 Februari 2008 - 08:54

    Els:

    Ja leuk he die overeenkomsten tussen christenen en moslims. Mohammed is de profeet die de woorden van Allah (God) direct zou hebben doorgekregen, maar dat weet je nu waarschijnlijk al.
    Gister een hele discussie gehad met een Fillipijnse die me wou bekeren tot het baptisme, dacht het niet :-) Maar die boedisten hier zijn ook wel maf hoor met al die offers enzo voor elk tempeltje of boedah beeldje.
    Jaloers op je 4WD, wil ik ook!! want volgens mij is dat hier de allerveiligste manier van vervoer. Geniet van je luxe! Doe ik ook :-) O enne, volgens mij heet je jurk nikab, maar ik vind de gewone celine leuker.

  • 19 Februari 2008 - 09:10

    Celine:

    sorry ik bedoelde hijaab ipv nikaab :-)

  • 19 Februari 2008 - 09:12

    Els:

    o ben lekker bezig vandaag. typ ik ook nog jouw naam in waar mijn naam moet staan. Kijk inmiddels scheel, want ik zit al de hele dag achter de compu, zucht

  • 19 Februari 2008 - 13:44

    Marek:

    Hello, can't wait to read about Abu Dhabi and Dubai .. it sounds like you manage to see something although you're quite busy with your work ... that's a great combination!

    Please, take care and keep us updated about your adventures :-)

    Here, in Groningen, everything is as usual ... mofongo still works (yummi coffee), the harmonie still stands (boring lessons), and my office is still there (every day :-() No, seriously, everything is good and it even feels like spring is knocking on the door - oh, how I wish it would already enter :-)

    Talk to you soon,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bahrain, Sār

Ik heb getwijfeld over België

Recente Reisverslagen:

23 April 2008

Einde verhaal

17 April 2008

Nog steeds twijfel over België...

09 April 2008

Mag de kachel aan?

05 April 2008

The fast and the furious

30 Maart 2008

Inburgeren
Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 108426

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: