Het geheim van het pilotenpraatje - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Celine Braake - WaarBenJij.nu Het geheim van het pilotenpraatje - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Het geheim van het pilotenpraatje

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Celine

05 Maart 2008 | Koeweit, Koeweit

Das snel he? Was even toe aan pauze, dus val ik jullie maar even lastig met het volgende:

Op voorgaande vluchten heb ik mij altijd geërgerd aan de praatjes die piloten doen vlak voor het opstijgen en vlak voor het landen. Waarom? Ik versta er niets van, en daardoor is het alleen maar storend. De oorzaak is meestal een combinatie van slechte geluidsapparatuur, nog slechter gebruik van de microfoon, omgevingsgeluid – zijn fluistermotoren voor vliegtuigen een optie? - en twijfelachtige talenkennis van de piloot. Dat laatste zie ik overigens als een pluspunt: ik heb liever een bèta achter de stuurknuppel dan iemand met een talenknobbel!

Maar maandag was alles anders, op mijn vlucht van Dubai naar Koeweit, met Jazeera Airlines. De maatschappij heeft trouwens niets te maken met het nieuwsnetwerk, dat gebaseerd is in Qatar. Jazeera Airways komt uit Koeweit. De naam wordt voor wel meer dingen gebruikt. In Bahrein deed ik mijn boodschappen bij de Jazeera supermarkt... Jazeera betekent niets anders dan ‘eiland’. Wel weer leuk dat het slaat op het Arabisch SCHIEReiland, maar okee.

Voor degenen die al lang niet meer gevlogen hebben of alleen met low-budget maatschappijen zoals Ryan Air: de stewardessen hoor je al lang niet meer, de uitleg over de veiligheid wordt tegenwoordig met een filmpje gedaan, in de moedertaal van de maatschappij en in het Engels, ingesproken met een keurig Brits accent. Geen tenenkrommende verhalen van goedbedoelende stewardessen/stewards dus.

Dat gehad, wij taxiën naar de startbaan en de piloot doet zijn ding. En warempel, ik versta alles wat hij zegt (het gedeelte dat hij zegt ná zijn woordje in het Arabisch, uiteraard)! Keurig, bijna accentloos Engels en geen gekraak uit de luidsprekers. Nu willen jullie natuurlijk allemaal OOK weten wat zo’n man te melden heeft vlak voor het opstijgen en landen, vermoed ik, dus zal ik jullie laten delen in het geheim van het pilotenwoordje:

Hij bedankte ons voor het vliegen met Jazeera Airlines, bood zijn excuses aan voor de vertraging die veroorzaakt was door een vertraagde vlucht uit India, vertelde ons de verwachte aankomsttijd in Koeweit en wenste ons een prettige vlucht. Vlak voor het landen vertelde meneer ons de buitentemperatuur in Koeweit, en bedankte ons nogmaals voor het kiezen van Jazeera Airlines. Graag gedaan meneer, u bedankt voor de veilige vlucht.

Overigens, ik ben met een andere Arabische maatschappij naar Dubai gevlogen, en ik moet zeggen dat het prettiger voelt dan bijvoorbeeld Aeroflot, niet zozeer vanwege het materiaal, maar omdat je hier geen spookverhalen hoort over dronken piloten! Wat wel universeel lijkt: de stewards. Die zijn hier ook bijna allemaal van de andere kant, of doen dit op zijn minst vermoeden.

(stukje zelfcensuur hier qua woordkeuze. Hoewel ik me hier vrij kan bewegen en me geenszins tegengewerkt voel, zijn bepaalde ‘levensstijlen’ – achterlijk woord – hier echt niet geaccepteerd. Gisteren stond nog in de krant dat iemand in het parlement voorstelde mensen met deze ‘levensstijl’ op te laten nemen in ‘afkickklinieken’... Nu begrijp je mijn aarzeling om het beesje gewoon bij zijn naam te noemen, hoop ik!)

Over kranten gesproken: de Arab Times bericht vandaag voor het eerst over Wilders’ homevideo (woordkeuze gejat van Kluun, wel aardig, toch?): ‘... Geert Wilders calls his anti-Quran film “Fitna,” an Arabic word that can be translated as discord or chaos. He could be describing the reaction to the film, …’ Verder is het artikel puur informatief, niet veel nieuws voor ons.

Zo, voor mij was dit een aangename pauze tussen het werken door vandaag! Ik ga me nu weer bezighouden met onroerend goed in Koeweit! We zijn bezig met een ‘real estate guide’ voor de GCC (Gulf Cooperation Council, met o.a. Koeweit, Bahrein en de Emiraten als lidstaten), waarvan ik dus het Koeweit gedeelte verzorg. Todd en Deborah doen hun deel in respectievelijk Dubai en Bahrein, dus ik ben gescheiden van mijn maatjes. De bedrijfscultuur gebied echter een hoop op-en-neer-gevlieg in de weekenden om fijn met elkaar op stap te gaan. Echt, collega’s gaan om de haverklap elkaar opzoeken hier. Gezellig! Bovendien ben ik hier met Jamie en Meg, en die zijn ook leuk... Geen zorgen dus!

@ Els: tja, zo duur zijn die hotels hier ook, maar ik krijg de rekening niet, haha!

@ Laura: het bedrijf krijgt ook geen rekening, deze kamers (van mijn collega’s ook) zijn ‘gebarterd’: with compliments of the Crowne Plaza in ruil voor advertenties/publiciteit. Ofwel: het bedrijf gaat mij niet in een appartement stoppen waarvoor ze wel zouden moeten betalen. Ik verhuis nog wel voor een week of twee naar een ander hotel, dat ook zo’n deal heeft.
De luxe zou een gemis zijn, maar eerlijk gezegd heeft een appartement toch mijn voorkeur. Ik wil bijvoorbeeld dit weekend de souk bekijken, maar kan daar niets van de specerijen kopen, omdat ik geen keuken heb om ze in te gebruiken. Bovendien zijn in het buitenland huisgenootjes makkelijk om aan te wennen na een periode alleen wonen, en zelfs erg gezellig. Maar ik klaag niet hoor! Zeker voor zolang het duurt laat ik het me lekker aanleunen. Gisteren na het sporten lekker in de sauna en het bubbelbad geweest, vanochtend hetzelfde na het zwemmen... Heerlijk! Oh, en dat ontbijtbuffet is om gek van te worden. Maar goed dat ik hier zo lang zit, want ik moet het grootste gedeelte nog proeven!
Stranden zijn er zeker, het andere hotel waar ik heen ga heeft een privéstrand! De openbare stranden schijnen ook mooi te zijn, daarover later meer. Het weer leent zich er nog niet voor (wel lekker na de warmte van Abu Dhabi).

@ Marjolein: heb je toch ‘geniet ze’ gezegd! En mooi niet dat ik dat negeer, ik volg braaf dit soort orders op! En geen zorgen, op één of andere manier komen er exemplaren van ons meesterwerk naar Brabant toe!

Liefs,
Celine

  • 05 Maart 2008 - 11:41

    Trees:

    De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat een m-bar in het Hollandse gebiedt toch een andere kwestie is. Eat that! Maar complimenten: dit is m.i. de eerste die er door is geslipt!

  • 05 Maart 2008 - 12:00

    Celine:

    Verdorie! Ik had mezelf beterschap beloofd! Nou ja, tot nu toe eentje is misschien ook geen slechte score :-)

  • 05 Maart 2008 - 12:35

    Laura:

    En daarnaast, je hebt toch zeker wel een eindredactie tot je beschikking tegen de frequenter te belezen slippertjes?

  • 05 Maart 2008 - 12:43

    Leo:

    Goh, das inderdaad vlug... En dan zo'n spannende titel! Het las weer lekker weg.
    En bedankt voor mijn nieuwe ambt:

    uw Bartender zoder Beertender :-)

  • 06 Maart 2008 - 20:25

    Frony:

    Hejj meid,

    Ik had mezelf helemaal niet ingeschreven voor je mailinglist... Ik dacht al die maakt ook niets mee!! Maar nee gelukkig gaat alles goed... Lekker druk alweer!!

    Ik zal je nu echt op de voet blijven volgen!!

  • 09 Maart 2008 - 13:53

    Els:

    Heb je dat nog nooit goed verstaan wat ze zeggen? Soms vertellen ze ook halverwege de vlucht wat over de hoogte en de buitentemperatuur respectievelijk -60 celsius en 10.000 foot ofzo afhankelijk van waar je vliegt; toch wel fijn dat er dan luchtdruk in zo'n dingetje zit. Maar uh, ik heb een probleem wat jij blijkbaar niet hebt. Op alle compu's hier kan ik niet op mijn beheerpagina inloggen, dan kom ik op een pagina waar staat domain taken by one of our customers. Ben ik nou gehackt ofzo? God, ik ben echt zo'n compu nerd. Zou je net een mooie blog plaatsen met foto's en dan wil het niet. Nou ja, ik ga morgen wel eerder naar mijn werk en probeer het daar nog wel een keertje. Hopelijk werkt het dan wel, boehoe.
    Geniet van je sauna's en bubbelbaden, jaloers!

  • 13 Maart 2008 - 12:17

    Mieke:

    Leuke verhalen, wens je een heel fijne tijd en veel succes, Mieke

  • 16 Maart 2008 - 10:53

    Marjolein:

    Kniesoor (= bees(t)je)die op een slippertje let. Celine, je hebt weer een gezellig stukje geschreven. Leest inderdaad lekker weg en laat weer een vrolijke Celine zien, die ...... ervan geniet en gelijk heeft ze.

    Doei
    xxx Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Koeweit, Koeweit

Ik heb getwijfeld over België

Recente Reisverslagen:

23 April 2008

Einde verhaal

17 April 2008

Nog steeds twijfel over België...

09 April 2008

Mag de kachel aan?

05 April 2008

The fast and the furious

30 Maart 2008

Inburgeren
Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 792
Totaal aantal bezoekers 108418

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: