Weekend: de aantrekkingskracht van een exoot - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Celine Braake - WaarBenJij.nu Weekend: de aantrekkingskracht van een exoot - Reisverslag uit Koeweit, Koeweit van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Weekend: de aantrekkingskracht van een exoot

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Celine

16 Maart 2008 | Koeweit, Koeweit

Hallo daar in het koude Nederland!

Hopelijk is niemand weggewaaid tijdens het onstuimige weer dat jullie hebben gehad! Het is weer eventjes geleden sinds de laatste update voor mijn doen, maar mijn vorige weekend bestond vooral uit werk, en dat vond ik niet zo interessant om over te berichten. Voor jullie die wel geïnteresseerd zijn: ik probeer wanhopig interviews te regelen met autoriteiten op het gebied van vastgoed, maar iemand zal ze gewaarschuwd hebben; ze zijn massaal het land ontvlucht... Voor mijn artikelen moet ik het dus van internet hebben, en vooral overheidsinstanties hebben hun sites alleen in het Arabisch. Problematisch/uitdagend dus.

Afgelopen weekend werd het toch tijd voor wat ontspanning, dus ben ik gisteren extra lang in de fitnessruimte geweest en vooral het bubbelbad, haha. Ik kwam er gerimpeld als een krent weer uit, maar zo ontspannen, je had me zo in een luciferdoosje kunnen vouwen. Zo’n grote dan he, van Zwaluw. Niet overdrijven.

Daarna wilde ik naar het museum. Het hotel heeft gratis shuttles naar de stad, maar een andere groep die daar gebruik van maakte had zo’n moeite te kiezen waar ze nou eigenlijk heen wilden, dat ik daar eigenlijk te laat aankwam. Nou ja, dat museum loopt niet weg, dat komt een andere keer wel.

Ik liep wat rond en stuitte op het Dickson huis. Ik stond net op het bord te lezen hoe ze van zondag tot en met vrijdag open zijn tot 18 uur en op zaterdag gesloten, toen ik binnengeroepen werd door één van de twee bewakers. ‘Welcome, welcome!’Vreemd, want het was zaterdag 17.45... Ik had vaag iets gelezen in mijn Lonely Planet dat het Dickson huis wel het bezoeken waard was, dus ik naar binnen. Grappig dat net de enige twee Koeweiti’s die echt geen woord Engels spreken allebei als bewaker bij het betreffende huis werken. Ze waren ook niet bijzonder goed in gebarentaal; ze spraken gewoon heel langzaam, woord voor woord, Arabisch. Leuk geprobeerd, maar dat helpt niet echt. Reden waarom ik nu toch maar een audiocursus Arabisch aan het downloaden ben! Kan zeker geen kwaad!

Hoe dan ook, het Dickson huis was inderdaad best interessant. Het is een oud Engels koloniaal huis, gebruikt als residentie voor ambassadeurs en later bewoond door Kolonel Dickson. Hij is nauw betrokken geweest met de ontwikkeling van de olie-industrie in Koeweit en zijn vrouw had een grote liefde voor het land. Er zijn veel foto’s van Dickson en zijn vrouw in het huis, plus foto’s van de eerste olieboring, de eerste exportlading, enzovoorts.

Boven waren de kamers ingericht, en uiteraard mocht je nergens aankomen, maar de bewaker vond toch echt dat ik een foto moest hebben met mij voor de haard (waar je dus eigenlijk niet mocht staan). Haha, lekkere bewaker is dat!

Daarna ben ik op zoek gegaan naar een plekje om te eten. Onderweg stopt er een auto, man stapt uit, vraagt mijn naam, vertelt dat hij geen spelletjes speelt, zijn familie verwacht dat hij onderhand eens gaat trouwen, dus wat dacht ik er van? Bovendien mocht ik ook wel tempo maken met mijn 26 lentes. Pardon? Puik werk, vriend! Gewoon zo doorgaan, op een dag kom je vast wel zo’n wanhopige vrouw tegen dat ze ‘ja’ zegt, maar ik ben het niet. Tot zijn SERIEUZE verbazing! Wilde ik dan geen kinderen? Alleen zijn is toch helemaal niet leuk?

Hij had trouwens wel een mooiere auto dan de vorige die kennelijk nogal onder de indruk van mijn aanwezigheid was. Hij had dezelfde aanpak: auto (Hummer...) aan de kant, en meteen to the point. Hij wilde dan niet trouwen, maar vroeg ‘can I kiss you?’. Daggetniet he! Als je een Hummer nodig hebt ter compensatie...

Hoe dan ook, dat lijkt de standaard werkwijze van de mannen hier. Direct. Errug direct. En gewoon op straat. Gelukkig zijn ze dan weer niet al te opdringerig. Na een ‘nee’ zijn ze dan wel teleurgesteld (begrijpelijkerwijs ;-)), maar ze raken je niet aan. Das mooi.

Ondertussen blijf ik hier het Wilders-nieuws een beetje volgen. Ik heb nog steeds geen rare dingen gehoord naar aanleiding van mijn nationaliteit, gelukkig. De krant vandaag berichtte dat de meeste mensen die ze op straat geïnterviewd hadden wel achter een boycot van Nederlandse producten zouden staan, als Fitna inderdaad erg beledigend is (en daar ga ik wel vanuit). Niet eerder echter, ze zouden geen premature acties willen. En iedereen was erg tegen geweld, de gebeurtenissen rond de Deense cartoonrellen worden hier zwaar afgekeurd. Prima dus!

Dan nog iets leuks: Deborah, mijn collega die nu in Bahrein zit, heeft in Abu Dhabi het hart gestolen van een multimiljardair (ja serieus). Hij mist haar vreselijk, en hoewel de gevoelens geenszins wederzijds zijn en hij dat ook best weet, moest en zou hij haar voor een weekend terug naar Abu Dhabi halen. Zij dacht, mij best, maar dan gaat Celine mee! Zodoende ga ik donderdag zeer waarschijnlijk (ik geloof het pas als ik er ben) terug naar Abu Dhabi. Ik heb er ontzettend veel zin in, want ik kan het erg goed met Deborah vinden. Bovendien, als ze niet volgeboekt zijn gaan we op een woestijntrip, hopelijk ook met overnachting. Dat lijkt me zo gaaf! Daarover zal dan uiteraard een verhaal volgen!

Tot dan!

Celine

  • 16 Maart 2008 - 14:58

    Trees:

    Deze kwam onder mijn ogen binnen! Wat de heer W. en zijn F. betreft: Ik betwijfel of die film er wel komt: Ik denk dat W. niet meer durft en bezig is "het gat voor de bos te trekken" (in een letterlijke vertaling van een oude Achterhoekse uitdrukking) en tegelijk weer eens beter te worden van de zelf aangemeten slachtofferrol vanwege te weinig centjes voor beveiliging. Hij wordt in dat laatste nu gefrustreerd door vele mede-kamerleden (slimme taktiek?)die om het hardst roepen dat er natuurlijk door de overheid moet worden beveiligd etc. Veel plezier en succes in je rol van chaperonne!

  • 16 Maart 2008 - 16:27

    Leo:

    Je weet dus nu waar zo'n groot mannenoverschot in een land toe leidt: dat de mannen niet op hun krent kunnen zitten afwachten, maar dat ze actief moeten zoeken. En ja, als ze dan een krent zien lopen...

    Overigens vrees ik dat mijn zus het mis heeft. W heeft wel degelijk een F, maar hij wil nog wat langer genieten van de aandacht die hij nu al maanden trekken kan zolang zijn keutel nog niet is afgekraakt bij gebrek aan kennis van de inhoud.
    En in antwoord op je laatste vraag: Boven. Of onder natuurlijk :-)


  • 16 Maart 2008 - 16:29

    Marek:

    Ha, ha, this is unbelievable how the guys are trying their luck! But, a huge compliment for you, isn't it? ... if you want them to leave you allone, just wear a wedding ring :-)

    Well, senka and me are fine, so there's not much news here from Groningen ...

    Enjoy your time in Abu Dhabi next week and let us know how the desert feels!

    Tot volgende keer ...

  • 16 Maart 2008 - 17:29

    Annet:

    Ha, lief krentje van me,
    Leuk verhaal weer hoor.
    Je hebt veel groetjes van Tante Jose. Ga vooral zo door,ik ben poepie trots op je.

  • 17 Maart 2008 - 02:32

    Els:

    Tjonge wat direct! Hier doen ze het nog wat omslachtig, als in: elke motor/tuk-tuk man vraagt om je telefoonnummer. Maar bij jou hebben ze nog wat te bieden, haha multimiljardairs, hier is het andersom, op zoek naar rijke mensen, uhum, uit het westen. Wanneer staat Brunei op de planning? Kan ik mijn ticket alvast boeken :-)

  • 17 Maart 2008 - 09:49

    Monique:

    Wacht maar! Er gaat er een keertje eentje stoppen die eruit ziet als een prins uit duizend en een nacht! Jij komt ook wel thuis met een arabische oliegodheid;)!

    wat een raar idee, gewoon van de straat geplukt kunnen worden?

    fijn om te horen dat ze een geen-geweldpolicy hanteren daar. Anders zou die gekke wilders het nog wel eens lastig voor je kunnen maken daar. Alhoewel? Ben jij ook een Nederlands 'product'? Dan word je toch ook geboycot?

    Wat jij allemaal meemaakt, zeg. Dat maakt Nederland maar saai... Veel plezier!

  • 17 Maart 2008 - 09:49

    Monique:

    Wacht maar! Er gaat er een keertje eentje stoppen die eruit ziet als een prins uit duizend en een nacht! Jij komt ook wel thuis met een arabische oliegodheid;)!

    wat een raar idee, gewoon van de straat geplukt kunnen worden?

    fijn om te horen dat ze een geen-geweldpolicy hanteren daar. Anders zou die gekke wilders het nog wel eens lastig voor je kunnen maken daar. Alhoewel? Ben jij ook een Nederlands 'product'? Dan word je toch ook geboycot?

    Wat jij allemaal meemaakt, zeg. Dat maakt Nederland maar saai... Veel plezier!

  • 19 Maart 2008 - 15:41

    Marjolein:

    Ja, ja ik weet het wel: je loopt in geen 7 sloten tegelijk, maar toch .......... kijk uit.

    Marjolein
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Koeweit, Koeweit

Ik heb getwijfeld over België

Recente Reisverslagen:

23 April 2008

Einde verhaal

17 April 2008

Nog steeds twijfel over België...

09 April 2008

Mag de kachel aan?

05 April 2008

The fast and the furious

30 Maart 2008

Inburgeren
Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 108424

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: