Vis en visite blijven hier langer dan één dag goed - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu Vis en visite blijven hier langer dan één dag goed - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Vis en visite blijven hier langer dan één dag goed

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

31 December 2009 | Rusland, Ulan-Ude

Allereerst: Dankjulliewel alle voor de kerst-en nieuwjaarswensen. Voor jullie natuurlijk ook allemaal een heel gelukkig 2010 toegewenst! En op de valreep van 2009 nog even een verhaaltje.

De kerst hier ging bijna ongemerkt voorbij. Jullie weten vast al dat kerst hier niet in december gevierd wordt. Toch wilden Kornelia, Anna, Leonie en ik de 25e niet helemaal als gewone dag beschouwen, dus zijn we 's avonds met zijn vieren naar een Chinees/Mongools restaurant geweest. Bij binnenkomst kwamen we direct drie jonge acteurs van het theater tegen, die hadden daar net 'Ded Moroz' (Vadertje vorst, zoiets, zeg maar de Kerstman) en 'Snjegoerotsjka' (sneeuwmeisje) gespeeld. Het gaf een beetje een raar gevoel, want hoewel je in Nederland nergens zo kan eten voor dat geld, was dit restaurant één van de duurdere van de stad. Ik geloof dat de acteurs het wel bijzonder vonden dat wij, tenslotte vrijwilligers, dat allemaal konden betalen. Zij niet....

De volgende dag stond er een bruiloft gepland, van Anna (zij staat op één van de vorige foto's) en Anton. Samen zijn ze een heel lief stelletje en ze hadden Leonie en mij uitgenodigd voor het feest. Dat was leuk! Ze waren allebei gekleed in iets waarvan ik vermoed dat het traditioneel Russisch was, maar ik moet bekennen dat ik hier niet in thuis ben. Mooi waren ze zeker! Verder was er natuurlijk een hoop te eten, te dansen en vooral te drinken.

Er werden ook spelletjes gespeeld met het bruidspaar. Zo moesten ze onafhankelijk van elkaar antwoord geven op vragen als 'wie zal het huis vegen', 'wie zal er koken' en 'wie zal er voor het geld zorgen'. En dan dus voorspellen of dit huishouden een beetje zal lopen of niet. Ik geloof dat Anton en Anna altijd veel eten op een smerige tafel zullen hebben, haha. Ook kreeg Anna geblinddoekt zoenen van Anton en een paar anderen (waaronder ik, ik heb de bruid gekust, haha!), en dan moest zij natuurlijk raden wie het was. Ze was wisselend succesvol...

Na afloop van de bruiloft waren we natuurlijk nog niet uitgefeest. We is in dit geval Leonie en ik, en een paar andere vrijwilligers van het theater. Met de taxi gingen we naar het huis van Zjenia (waar hij woont met Anton en Anna, maar die waren daar natuurlijk niet!) en zetten de avond nog wat verder voort. Al gauw was Leonie heel moe en wilde naar huis, maar daar kwam niets van in. Russische gastvrijheid staat niet toe dat je twee meisjes in een taxi midden in de nacht naar huis stuurt als je ook nog ergens een slaapplaats hebt. Ze werd op een slaapbank neergelegd en dat was dat.

Toen ik hem ook wel had hangen werd ik op de kamer van Anton en Anna neergelegd, waar de moeder van Anton sliep. Het bleek achteraf een heeeeeel goeie zet, want Leonie werd wakker met twee kerels op de slaapbank, plus nog drie mensen in een kamer waarvan het raam dicht was... Die lucht! Haha, arme Leonie.

Na zo'n nacht zonder schoon ondergoed of tandenborstel hadden wij gauw de behoefte naar huis te gaan en dit gemis te compenseren met een lange douche en floss, maar de moeite die we daar nog voor moesten doen! Eerst ontbijten meiden, zonder mag je de deur niet uit. Waar zo'n halve bruidstaart al niet goed voor is... Vervolgens probeerden ze ons over te halen met hen mee te gaan wandelen door de stad. Toen we duidelijk maakten dat we toch echt naar huis gingen stonden ze erop dat ze ons naar de tramhalte brachten, waar we ons eindelijk van al deze gastvrijheid konden verlossen... Poehee! Als ik hun was zou ik ons allang zat zijn geweest, maar die Russen kunnen er maar geen genoeg van krijgen. Dat geldt trouwens ook voor de wodka, die 's ochtends lekker naast een bakkie thee werd gedronken. Jak!

Gisteren heeft Anatoli ons met onvoorstelbaar enthousiasme laten zien hoe je een traditioneel Russisch feestmaal maakt. Men neme een snoek, schrape hem helemaal leeg (echt helemaal, zodat je alleen het vel, in één stuk, overhoudt). Van de visfilet draai je, samen met varkensvlees, biet en wortel, gehakt. Dat prop je in het half dichtgenaaide vissenvel, geeft het beestje z'n vorm terug en naait hem weer helemaal dicht. 't Is even werk, maar vanavond mag hij in de oven en ik geloof dat dat best lekker zal zijn. Ik zal het niet proeven, want Leonie zijn vanavond bij Anna en Kornelia, maar toch, we hebben het maar gezien.

Onze voorbereidingen voor vanavond zijn ook klaar. Ik heb helaas geen Franse champagne kunnen vinden, maar wel een fles Russische die niet zoet is. Daar ging nog een hele queeste aan vooraf, dus die fles kan maar beter lekker zijn, anders hebben we alleen de kinderchampagne en dat is ook weer zowat ;-)

Nogmaals een heel gelukkig nieuwjaar en tot in 2010!!

Papa: en op de universiteit heb ik ook een brandblusser gevonden, achter een gesloten deur, hoe vind je die! En ik mis de gelijkenis tussen Lenin en Dracula...

Els: een weerbericht, misschien iets voor jou? ;-)

Es: Jij ook! Ik heb trouwens voor vanavond nog wat pepernoten. Eén of andere maffe meid heeft me ruim 2 kilo aan Sinterklaas snoepgoed gestuurd... :-)

Renske: je weet toch dat de NS niets kan. Dat is dezelfde club die zich ieder jaar door vallende blaadjes laat verrassen! En vuurstenen per koerier, haha, das weer eens wat anders.

Yolanda: zeker, alleen kunnen we pas over bijna twee weken echt aan de slag. Tot die tijd is zo'n beetje alles in verband met de feestdagen gesloten.

Mama: hout van de muren slopen, vloer schrobben, wc schrobben, theaterkleding van ruimte A naar ruimte B versjouwen, dat soort werk. En papierwerk ook, ben bezig de Engelstalige informatie over het theater aan te vullen. En lopen naar het werk is het beste! Ik heb het van de week ook weer eens gedaan, bij -30, en ik vond mezelf best stoer. Bij dat weer bevriest je traanvocht en/of je adem tegen je wimpers. Gratis witte mascara...

Thea: ik had ook zo'n rampscenario in mijn hoofd, maar was het hoe dan ook niet van plan. Dan zou ik wel iets anders zoeken. Er is nog een enorm stuk Rusland om te ontdekken!

Marjolein: zie boven... De kerst was zeker gezellig, en in januari doen we het gewoon nog een keer!

Liam: dankjewel! Vroeger hadden ze schijnbaar leuke feestjes in het theater, maar daar zijn ze een aantal jaar geleden al mee opgehouden. Maar goed ook, anders zou ik nu zo balen dat het alleen maar vanwege die brand niet door zou gaan! de volleybalmeiden zijn gemiddeld wat korter dan bij ons. De Russische meiden ongeveer even lang, maar meer dan de helft is Boerjatisch, dus Aziatisch en dan weet je het wel!

Michiel: ik miste je al! Leuk dat je er weer bent ;-) Gefeliciteerd met je bul, nu voelt het zeker echt af, of niet?

  • 31 December 2009 - 11:14

    Leo:

    Hallo Celientje,
    (Gezellig, een verhaaltje... Kom je het voorlezen?)
    Je maakt wat mee zeg! En aan Chinees (halen) met Kerstmis zou hier niemand denken...
    Was de Snjegoerotsjka net zo leuk als die in onze familie?

    (Mooie foto's. Helaas weinig bijschrift. Ben je het platteland op geweest? Geen foto's van de bruiloft?
    Sneeuwfoto's zijn makkelijk onderbelicht als je niet met de meter meedenkt. 1 à 1,5 extra diafragmastop mag bijna altijd wel. Volgens de meter is dat dan zwaar overbelicht. En is dat blauw een gevolg van de onderbelichting, of had je de kleurtemperatuur per ongeluk ingesteld op kunstlicht?)

  • 31 December 2009 - 12:38

    Yolanda:

    O, nog even wachten dus met het opknappen. Zo te lezen vermaak je je ook zo wel! Wat een gastvrijheid van je kennissen...

  • 31 December 2009 - 12:45

    Yolanda:

    O ja: veel plezier met oud en nieuw! Russische champagne smaakt vast ook wel. Ons nieuwjaarsdrankje is ook vrij origineel: 7-up met tropische vruchten. Ik weet nog niet precies hoe het eruit zal komen te zien. Ben benieuwd...

  • 31 December 2009 - 12:46

    Trees:

    Ha Celine,
    Tja, als je doorzakt kun je mos op je tanden krijgen ... Blij dat jij ook aan het feesten was toen ik kroegbaas Leo opzocht. Goed adres hoor!
    Straks naar Groningen: moet ik het daar de groeten van je doen? Ik wens je een knallend uiteinde van het jaar en een begin met een gepaste hoeveelheid champagne, ongetwijfeld aanvulbaar met vodka (lijkkt me toch gepaster dan kinderchampagne. Ik volg je bele4venissen ook weer in het nieuwe jaar. Doeioeioei, liefs.

  • 31 December 2009 - 13:10

    Yvonne:

    Ha Celine,

    Mooi verhaal weer!
    Voor 2010 alle goeds en veel plezier verder in Rusland!

    Groeten, Peter en Yvonne.

  • 31 December 2009 - 13:29

    Annet:

    Hoi Celine,
    Tja, ik miste ook de foto's van de bruiloft, dat had ik nou wel willen zien.
    De buurt verschilt wel veel zeg, die huisjes lijken heel landelijk en dan zie je jullie flatgebouw.
    Tante Trees, met dat mos op de tanden, gatver!! Wat voel je je dan vies hè?
    Ik wens je heel veel plezier met oud en nieuw.
    Dag lieverd !!

  • 31 December 2009 - 13:34

    Annet:

    Leuke titel trouwens, Celine !!

    Volgende tekst is alleen voor ELS bestemd.

    En ik doe het maar zo, ELs
    bedankt voor je kerstkaartje, en voor jou ook natuurlijk alles goeds voor 2010!!!!

  • 31 December 2009 - 19:55

    Thea:

    Nu ik dit gelezen heb, weet ik dat Silvia Witteman tenminste op het punt van drank, gastvrijheid en brak bezoek geen woord te veel over Rusland heeft gezegd!
    Nogmaals een héél gelukkig 2010!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 108604

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: