Aangenaam? - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu Aangenaam? - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Aangenaam?

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

04 Februari 2010 | Rusland, Ulan-Ude

Dag lieve mensen,

Om jullie even mee te laten voelen in de situaties waar ik af en toe in verzeild raak, hier een dialoog die ik gisteren tegen wil en dank voerde met twee vreemden, op weg naar huis. Tussen haakjes het gesprek dat ik ondertussen met mezelf had in mijn hoofd:

Meneer: Meisje, weet je hoe laat het is?
Ik: Nee, weet ik niet.
Meneer: Ah, waar kom je vandaan, Amerika?
(En daar gaan we weer! Geen zin hierin. Ik ruik bier!)
Ik: Nee.
Meneer: Holland?
(Hangt mijn oranje onderbroek soms uit mijn broek?)
Ik: Ja.
Meneer: Tjonge, wat spreek je goed Russisch!
Ik: Ik ben al eens eerder in Rusland geweest.
Meneer: Oh ja, waar dan?
Ik: Vladivostok.
(Stel je niet aan muts! Dus ze ruiken naar bier, nou en? 't Is al ruim na vijven en je vindt het zelf ook niet vies!)
Meneer: Vladivostok, toe maar! Goed zeg! Heb je het koud?
Ik: Nee, met mijn warme jas niet zo.
Meneer: Wat ben je mooi.
(Oh god)
Ik: Hmpf.
Meneer: Hoe heet je?
Ik: Celine.
Meneer: Aangenaam. Ik ben Andrej, dit is Artjom.
Ik: Aangenaam.
Andrej: Nederland dus, wonen daar ook illegalen?
(Pardon?)
Ik: Ja, die wonen daar ook.
Andrej: En worden die niet uitgezet?
Ik: Soms.
Andrej: Wat is je gezicht mooi.
Ik: Dank
(Of zoiets).
Andrej: En wonen er ook Russen?
Ik: Ja, die wonen er ook.
Artjom: En negers?
(Ja, zo kantie wel weer! Mijn hemel, hoe lang zit ik hier nog aan vast? Doorlopen!)
Ik: Ook.
Andrej: Veel?
Ik: Wat is veel?
Andrej: Meer dan Russen?
Ik: Ja, dat denk ik wel.
Andrej: En Turken, hebben jullie die ook?
Ik: Ja, die hebben we ook.
Andrej: Ook illegaal?
Ik: Sommigen.
Andrej: Waarom worden ze dan niet uitgezet?
Ik: Omdat de autoriteiten niet altijd weten dat ze illegaal zijn.
Andrej: En als ze er dan achter komen, moeten ze dan wel weg?
Ik: Meestal wel, maar soms zegt de overheid 'laat maar'.
(Hoe leg je een generaal pardon uit?)
Artjom: Waar woon je?
(Verzin iets!)
Ik: Sajani.
(Ken de stad niet goed genoeg om te liegen...)
Artjom: En je gaat te voet??! Jemig, dan heb je zo'n jas wel nodig ja!
Ik: Precies.
Andrej: Wat zie je er mooi uit zeg!
Ik: Dankjewel hoor.
(Ja, nou weet ik het wel weer!)
Andrej: Mag ik je nummer?
Ik: Ik heb mijn telefoon niet bij me en ken mijn nummer niet uit mijn hoofd.
(Laat alsjeblieft niemand bellen nu!!)
Andrej: Zullen we dan morgenvroeg afspreken?
Ik: Morgenvroeg moet ik werken.
Andrej: En 's middags?
Ik: Ook.
Andrej: Mag ik je kussen?
Ik: Nee.
Andrej: Oh.
Artjom: Hoe oud ben je?
Ik: 28.
Andrej: Ik gaf je hooguit 23! Getrouwd geweest?
(Verrassend. Hij neemt al aan dat ik niet getrouwd ben)
Ik: Nee.
(Note to self: maak LOI-cursus 'liegen met stalen gezicht' prioriteit nummer één. Zo makkelijk: Mijn man is met me meegekomen op avontuur. Hij is heel jaloers en is professioneel bokser)
Artjom: kom, we gaan!
(Eindelijk. Oh mijn god, Andrej wacht serieus op een kus op zijn wang. Laat maar lekker wachten. Zou hij op die manier ooit succes hebben gehad? Zo'n land met een vrouwenoverschot maakt mannen maar lui hoor!)

Waarop de heren de tram in gaan, de andere kant op. Het halfuur dat mijn wandeling nog rest ben ik alleen. Gelukkig. Poehee!

Laura: de sneeuw in Ulan-Ude is niet zo mooi hoor, laat dat een troost zijn. Aangestampt, spekglad en grijs... Laat die lente maar komen!

Mama: nope, geen beren. Die waren in winterslaap. Wie kan het ze kwalijk nemen?

Papa: ik had het mis, ik mis nog een stukje van het spoor. Ik dacht dat de trein van Vladivostok naar Harbin helemaal over Khabarovsk ging, maar zo ver gaat hij natuurlijk niet noordwaarts. Dom meisje! Zo heb ik in ieder geval nog een doel ;-)
En vooruit dan maar, omdat ik nu eventjes gratis wifi heb en de koffie niet vies is: +51° 48' 44.11", +107° 36' 28.01" (nieuw adres), +51° 49' 25.04", +107° 35' 33.92" ('Metro', waar ik nu zit), +51° 48' 39.11", +107° 39' 42.40" (prima plek voor Chinees).

Yvonne: haha, ik heb ook af en toe moeite met die namen! Maar het probleem is vooral de klemtonen, je kunt er geen peil op trekken.

Els: u vraagt, wij draaien! En wie had gedacht dat de Russische politie vriendelijker is dan de Nederlandse? Overigens hoop ik dat het geen uitzondering was in Khabarovsk. Vandaag loopt mijn visum af en 'internationale zaken' van de universiteit heeft tot nu toe geen verlenging gebracht... Mijn coördinator zit er bovenop, maar ik word er toch wat nerveus van!

Trees: Het is inderdaad water, maar er waren ook flessen die niet op de foto staan...
Overigens is er in het theater een actrice die ook Alla heet. Ze vertelde dat ze een keer in Jordanië was, waar een man die net haar naam hoorde spontaan voor haar op de knieën ging, haha!

Tot de volgende keer!
Celine

  • 04 Februari 2010 - 07:29

    Madeleine:

    Hahaha! De mannen zijn ook overal hetzelfde ;-)

  • 04 Februari 2010 - 09:14

    Leo:

    Het leven is hard als je niet lelijk bent... :-)

    Bij de Foto's:
    * Oude telefoon stukgevroren?
    * ("The Lady of the house speaking"?)
    Google earth: Veel daken zijn grijs (zink), veel zijn rood (pannen), maar sommige daken zijn hard blauw. Kun je er achter komen wat voor spul dat is?

  • 04 Februari 2010 - 09:48

    Els:

    Srey saaa (Khmer voor mooi meisje) verhaal maar dan anders, geweldig!

    ik zou zeggen geniet er toch een beetje van, hier in Nederland zijn mannen toch alleen maar lompe botte boeren met oogkleppen op die niet weten waar ze met hun gevoelens heen moeten en ik kan het weten, geloof me, ook niet trots op de record, maar het lag in de meeste gevallen niet aan mij (zeiden ook zij, hoe cliche!). Ik wacht nog steeds op een mr. Darcy, tevergeefs. Dus bij gebrek aan zwijmel ik weg voor mijn kleine studenten-tvtje wanneer ik al die engelse kostuumdrama's gratis van de LB mag lenen. Misschien moet ik mijn volgende vakantie maar naar Edinburgh boeken om ook over deze illusie heen te komen. Een ding is me wel duidelijk nu: van trouwen komt rouwen!

  • 04 Februari 2010 - 11:34

    Trees:

    Lagguh! Heb je dat hele gesprek onthouden, had je een opnameapparaatje of heb je het (royaal) gereconstrueerd? In het laatste geval kun je altijd nog scenarioschrijver worden.
    Ik zou hoe dan ook een boek maken van je avonturen (als je ze aan de (echte)openbaarheid prijs geeft zou ik dan wel net doen of er in de flessen altijd water zit)

    Boodschapje voor Els: Edinburgh is een aanradertje; het is een mooie, stoere, trotse stad, barstens vol geschiedenis en ... de Schotten zijn heel vriendelijk en aardig, hebben veel gevoel voor humor en spreken met een bar leuk accent (vgl Taggart). Misschien worden je illusies daar wel werkelijkheid ...


  • 04 Februari 2010 - 18:55

    Annet:

    Hoi Celine,
    Leuk stukje hoor,dat was lachen!!

  • 05 Februari 2010 - 08:43

    Els:

    Voor Celine: Waar facebook al niet goed voor is :-)

    Boodschapje voor tante Trees: Ik hoorde van Celine dat ik nog even op deze website moest kijken. Ik krijg het nog druk met waar ik allemaal naar toe moet als ook ik mijn bul ontvang hopelijk aan het einde van dit studiejaar. Edinburgh is ongetwijfeld mooier in de zomer dan nu, hopelijk de mannen ook :-)Ik zal zeker onthouden dat u mij goede tips kunt geven over Edinburgh!

  • 07 Februari 2010 - 09:00

    Wouter:

    hilarish wat een verhaal,fijn om te lezen dat je je niet verveeld.is een oranje sjaal niet makkelijker steeds die onderbroek uit je broek lijkt me wat fris :D

  • 08 Februari 2010 - 12:46

    Es:

    Hey Celine,
    dat soort mannen heb je altijd. (soms ook zonder bier!) Ik vond je overigens zeer geduldig met ze. Ik had allang iets geroepen van "Sorry maar nu ff niet babbelen. Ik heb haast en ben misselijk dus wil met rust gelaten worden. dankje, doei!"
    En dan een flink zuur 'ik-ga-zo-overgeven gezicht' trekken en ook nog boos kijken. Werkt heel goed :-D
    dus je bent de vieze sneeuw (ipv mooie natuurlijke sneeuw buiten vieze steden) nu wel weer zat? Ik snap je wel.
    Hier gaat alles z'n gangetje. Ik doe je binnenkort wel een langere update.
    Veel liefs!!!!
    (en succes met je visa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!)

  • 10 Februari 2010 - 10:45

    Marjolein:

    Nemen dit soort situaties af of toe ??

    Marjolein

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 108598

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: