Feestelijkheden - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu Feestelijkheden - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Feestelijkheden

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

18 Februari 2010 | Rusland, Ulan-Ude

En ja, dat zijn er nogal wat! De winter en vroege lente zit in Rusland vol met feestdagen, daarbij hebben we in het theater ook reden voor een feestje. Daarover verderop meer.

Denk je met twee keer kerst het wel gehad te hebben, komt 'maslenitsa' aan, ofwel pannenkoekweek. Met maslenitsa nemen we afscheid van de winter en verwelkomen we de lente. Ik heb er niet zo heel veel van meegekregen, behalve dan dat ik merk dat de lente begint (en dat ik voorlopig geen pannenkoek meer hoef!). Vandaag was dan het moment: bij -10 je handschoenen uittrekken met de gedachte, jeumig, wat is het warm! :-)


Zondag was een driedubbel feestdag. Ten eerste was het de laatste dag van maslenitsa, waarna de vastenperiode begint. Ten tweede was het natuurlijk Valentijnsdag, wat hier geloof ik iets serieuzer wordt genomen dan bij ons. Als ik het zo bekijk is het schandalig dat ik daar niet meer van gemerkt heb. Dat moet met vrouwendag anders hoor, heren! En dan was het zondag ook nog eens de eerste dag van 'Sagaal gan' (Boerjatisch), ofwel 'Beli mesjats' (Russisch) wat je dan weer kan vertalen als witte maand. Het is de eerste maand van het boeddhistische Nieuwjaar, en in deze periode eten Boerjaten alleen witte dingen, in het bijzonder melk en 'tvorak', een soort kwark.

Voor deze gelegenheid zijn Leonie, Kornelia en ik naar het datsan (klooster) in Ivolginsk geweest, op halfuurtje afstand van Ulan-Ude. Helaas zijn de mooiste dingen binnen te zien, en daar mag je geen foto's maken... Maar geloof mij, het is leuk om daar eens rond te lopen – en je stuk te lachen om de lelijkste gipsen tijgers die je ooit hebt gezien. We hoopten een gebedsdienst mee te kunnen maken, maar wat denk je? De lama zei ja hallo, het is een feestdag hoor. We zijn vrij vandaag! Zie je de priester zoiets al zeggen met kerst? Nou ja, reden om nog eens terug te gaan!

Op het terrein van het klooster liepen we een trosje internationale studenten uit Irkoetsk tegen het lijf. We zaten samen in één marshroetka (mini-busje, hét openbaar vervoermiddel hier) terug naar de stad, met nog een handjevol ernstig verbaasde Russen, op één na. 'Welcome to the magic international mini-bus!' riep 'Groen' enthousiast uit toen ik instapte. 'Groen' is Aleksandrs bijnaam en hij is gastdocent geweest aan een universiteit in Virginia, en ja hoor, één van de mensen uit Irkoetsk studeert aan dezelfde universiteit! It's a small world after all...

Onderweg lachen gieren brullen natuurlijk, god wat had die man een verhalen. Ik heb de helft maar meegekregen, want ik was ook druk in gesprek met een meisje uit Amsterdam. Je komt die Hollanders ook overal tegen!

Leonie had nog een slimme vraag aan de delegatie: klopt het dat Irkoetsk het Parijs is van Siberië? Ja hoor, was het antwoord, daar staat het om bekend. Volgende vraag: zijn mensen die wel eens in Parijs zijn geweest het daar ook mee eens? Een eendrachtig nee!

En dan ons theaterfeestje. Nou ja, feest, je zou het aan de acteurs niet gemerkt hebben. Dinsdagavond was er een benefietconcert ten bate van ons theatertje in het Staatstheater bij mij om de hoek. Ontzettend mooie dingen gezien! Traditionele Russische en Boerjatische dans, met de meest prachtige kostuums! Helaas ook afgewisseld door af-schu-we-lij-ke Russische poprotzooi, maar ach, ieder draagt zo zijn steentje bij!

Leonie en ik werden natuurlijk ook nog even tentoon gesteld, kon niet uitblijven. Moest ook een paar woordjes zeggen, wat een paar leuke reacties opleverde. Leugenaar Sergei beweerde dat ik accentloos Russisch spreek (laat me niet lachen!). Gisteren zei Misja – een oudere meneer die ook in het theater rondloopt en meehelpt – dat zijn hart bonsde toen ik het podium op kwam en dat zijn handen nog pijn deden van het klappen. Haha, wat een schatje!

Aan het eind van de avond stond de teller op zo'n 400 000 roebel, wat betekent dat de financiën voor de werkzaamheden bijna rond zijn. Dan zou je denken dat daar een biertje op gedronken wordt, toch? Maar nee, iedereen taaide af naar huis! Dus hebben Leonie en ik maar met z'n tweeën geproost, iemand moet het toch doen? 't Leven is soms hard!

Thea: ben vorige keer schandalig vergeten een linkje te geven: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bahai

Madeleine: je gaat me toch niet vertellen dat de mannen in Utrecht zo zijn, he? In Groningen zijn ze erg, maar zó erg?

Papa: Hoe weet jij dat? :-P
En nee hoor, oude telefoon is nog dienstig als houder van Nederlandse SIM-kaart zodat ik die niet steeds hoef om te wisselen als ik geld wil overmaken. Bovendien is het lastig sms-en naar Russische vriendjes en vriendinnetjes met een Nederlandse telefoon. Mijn Russische vriest niet zo makkelijk stuk, maar als ik een poosje buiten ben geweest duurt het wel even voordat ik hem uit z'n winterslaapje heb gewekt ;-)
En voor je geografische behoeften: +51° 45' 34.47", +107° 12' 12.01" (datsan) en hier is het staatstheater: +51° 48' 28.69", +107° 36' 34.03" Nieuw adres vanaf maandag of dinsdag: +51° 50' 43.69", +107° 37' 20.55"
Wat de blauwe daken betreft: ik heb geen flauw idee!

Els: laiverd toch, niet zo pessimistisch! Bovendien, is Darcy niet het voorbeeld bij uitstek van een gesloten man? Maar ik geef het je mee, hij doet niet pijn aan de ogen. Overigens schrijf je Colin Firth in het Russisch als Kolin Fjort. Creatief, vind je niet?

Trees: M was zo lief me een kopietje van de opname te sturen!
Ben het helemaal eens methet Schots accent. Beter wordt het niet!

Mama: kort van stof? Kus!

Wouter: ik wìst dat er een makkelijkere manier moest zijn! Maar goed, vind maar eens een oranje sjaal in Rusland :-( Trouwens wel een goed idee met het oog op de Winterspelen en het WK later dit jaar!

Es: over het algemeen heb ik de gewoonte om op het eerste gezicht te besluiten of ik doe alsof ik helemaal geen Russisch spreek of niet. En ja, dan kun je het wel eens verkeerd hebben. Maar als je het goed doet, is het een uiterst effectieve manier om van ongewenst gezelschap af te komen. Leuk is dan om af te sluiten met de Russische volzin: nou, ik ga er weer vandoor, tot de volgende keer. Fijne avond nog! ;-) Overigens heb ik inmiddels mijn visum. Pak van m'n hart!

Marjolein: dit soort situaties blijven zich heel gelijkmatig voortdoen, maar dit voorbeeld was wel heel extreem hoor! Hoewel nog niet zo extreem als die kerel in Koeweit die na vijf minuten met me wilde trouwen. Dan is een kus wensen na 10 minuten eigenlijk nog heel bescheiden!

Sagaalganar (ofwel gelukkig nieuwjaar op z'n Boerjatisch)!

Celine

  • 18 Februari 2010 - 07:37

    Olga:

    hi zusje, gefeliciteerd, gefeliciteerd en gefeliciteerd, met alle bijzondere feestdagen. nu snap ik waarom er voorafgaand aan vasten carnaval of maslenitsa gevierd wordt, dan heb je gegarandeerd 40 dagen geen zin meer in bier en pannekoeken, of welke overdaad dan ook. Hier in het alweer besneeuwde Tilburg was het fiske weer een daverend succes, onszelf (6 fruitmachine en 2 schapen) warmgehouden tijdens d'n opstoet met schrobbelèr en dansen, ging aardig goed! de plaatselijke shoarmatent deed vrolijk mee met carnaval (wc=50ct, bier 1,50 en broodje halal-frikadel 3,00) tot na de optocht, daarna was de wc gratis, toch aardig!
    in weemoed werd ik er nog aan herinnerd dat jij er vorig jaar ook was, als bloemetjesgordijn, toch jammer dat je er niet bij was, je had het weer leuk gevonden!
    anyway, geniet van de komende lente, hoop dattie hier ook snel komt!
    xx van je zus

  • 18 Februari 2010 - 09:43

    Leo:

    (In antwoord op je vraag: empirisch onderzoek natuurlijk).

    Bij Olga is Carnaval nog niet uitgewerkt: het is vandaag niet "alweer besneeuwd", maar "bijna weer sneeuwvrij. Gisteren het eerste wilgenkatje gezien, de hazelaar hangt al half vol.

    Bedankt voor de geografie. Je zoekt het steeds hogerop he? Volgende keer zeker een stukje over de paardenrennen... Overigens, die Chinees vorige keer, zat die echt zo ver naar het oosten van de stad?

    Tenslotte ga ik er vanuit dat "geen flauw idee hebben" jou niet ligt, en het begin is van een dapper stukje daken-onderzoeksjournalistiek... :-)

  • 18 Februari 2010 - 14:41

    Els:

    Jij en niks merken van valentijn, haha, sergei die vindt dat je accentloos spreekt en oudere mannen wiens hart je sneller laat kloppen :-)

    Ik bedacht mij op valentijnsdag pas tegen een uur of 21 's avonds dat het die dag valentijn was, niks gemist. Robert, marieke, Eelke en ik waren bij Sas op bezoek geweest. Friends are most definetely better than valentines :-) Pity you are so far away!

    Zal vrienden de komende tijd alleen op een wat lager pitje gaan zetten, want ik voel ernstig druk om af te studeren voor het eind van dit studiejaar. Ben voorts met leuke reisplannen bezig voor daarna :-)

    Geniet van de lente, ik nog steeds van de sneeuw hier, hmmm misschien ga ik wel pannenkoeken eten vanavond :-)

  • 18 Februari 2010 - 14:42

    Trees:

    Ha Celine, weer mooie verhalen en mooie foto's. Maar goed dat dat schatje van een gipsen katje te groot is om voor me mee te nemen ... Aan d ekleur van de munten te zien worden er geen kapitalen geofferd. of is dat allemaal naar je theater gegaan? Ikm begrijp dat je straks weer je bouwvakkunsten kunt laten zien? Doei.

  • 18 Februari 2010 - 18:11

    Annet:

    Hoi Celine,

    Mooie foto's van die tempels, jammer dat je niet binnen mocht fotograferen.
    En ook in Rusland, slaan de harten op hol, bij de oudere mannen, voor onze Celine. Wat is dat toch? Jullie hebben dus toch veel geld opgehaald voor het theater. Dat is mooi.
    Nou je vader en ik hebben niks van carnaval meegekregen, mar dat verbaast je zeker niets.
    Dikke kus!

  • 18 Februari 2010 - 18:38

    Thea:

    Dank voor de in formatie. Ik had nog nooit van Bahai gehoord, maar jouw pappie had me intussen ook al iets over die godsdienst verteld. En dat die op hem tamelijk sympathiek was overgekomen. Het Siberische smaldeel kennelijk zeker!

    Trouwens, die temperatuur: het is volgens de opgave boven aan jouw stukje maar -9 graden hoor!

  • 19 Februari 2010 - 07:10

    Yolanda:

    Mooi klooster! Is het boeddhisme groot in de omgeving waar jij zit? Sigaretten offeren is in elk geval een origineel idee...

  • 19 Februari 2010 - 11:40

    Madeleine:

    Ik had het wat betreft die mannen eigenlijk voornamelijk over Zuid-Amerikanen ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 108595

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: