A hard knock life... - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu A hard knock life... - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

A hard knock life...

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

02 Maart 2010 | Rusland, Ulan-Ude

of het wezen van mijn bestaan en het bestaan van wezen

Oh wat heb ik het toch zwaar. Het leven van een EVS-vrijwilliger gaat zeker niet over rozen. Wel over het spoor (gedeeltelijk dan) en volgende week leidt dat spoor naar Kharkov, Oekraïne, voor onze verplichte 'mid-term evaluation'. En als we dan terugkomen kunnen we net een paar wasjes draaien en de spullen weer pakken, want dan gaan we een week of twee Engelse en interculturele les geven in Severobaikalsk (Baikalmeer! Eindelijk!). Erg he? Ik kom nauwelijks aan werken toe!

Bovendien wordt gefluisterd dat ik misschien alsnog naar Mongolië MOET voor een nieuw visum. Ik heb nu zonder enige moeite mijnerzijds een visum gekregen tot 1 november, maar een zeker dienst, berucht in Rusland, wilde graag alles weten van mijn verblijf hier. Ik vond het eigenlijk wel grappig, kreeg de neiging mailtjes rond te sturen met allemaal verdachte woorden erin. Van Natasja moest ik de batterij uit mijn telefoon halen als ik het over de 'kwestie' had, maar ik zie daar het nut niet echt van in, aangezien ze hier alles kunnen lezen...

Inmiddels is duidelijk dat dit een standaard procedure is voor buitenlanders die langer dan 3 maanden blijven. Het schijnt iets te maken te hebben met recente demonstraties. En die angst is natuurlijk terecht, want Ulan-Ude is me toch een bolwerk van oppositionele oproerkraaiers geworden sinds mijn verschijning hier!

Ik vind het echt een giller. Die Poetin, als ik hier zo rondkijk zou ik haast denken dat hij urgentere kwesties op zijn bord heeft dan zich druk te maken over buitenlandse vrijwilligertjes (of the Olympische Spelen, nog zoiets).

Zodoende zit ik dus in een halve Bond-film! Verder niets ernstigs hoor, maar het kan betekenen dat we weer overstappen op een serie visa voor drie maanden. En dat ik dan dus naar Mongolië moet, mede mogelijk gemaakt door de FSB!

En over films gesproken... Zo meteen ga ik naar de studio van Boerjatië TV om mijn expertise te laten schijnen over, jawel, weeshuizen. Leonie is vooral uitgenodigd, omdat ze in het weeshuis werkt, maar ze wilden mij ook. Ook al weet ik er niets van. Tot een kwartier geleden wist ik niet eens of wij wel weeshuizen hebben (niet dus). Eigenlijk ga ik dus weer gewoon 'the exotic foreigner' lopen uithangen. Briljant.

En nog even een vervolg op het vorige bericht: inmiddels is er nog een feestdag geweest, speciaal voor de 'verdedigers van het moederland', van origine voor militair en douanepersoneel, inmiddels feestdag voor de man in het algemeen en vrouwen in uniform. Maar over een paar dagen, jahaha, internationale vrouwendag! Nou ja, internationaal, heb er eerder nooit iets van gemerkt, maar als het goed is gaat daar verandering in komen. Laat die bloemen maar komen, mannen!

Grote zus: s dnjom rozjdenije, ofwel gefeliciteerd met je verjaardag! Leuk dat carnaval leuk was, ik heb hier met weemoed naar alle bloemetjesgordijnen gekeken ;-)

Papa: zal zeker, zodra ze er zijn, proberen een paardenrace te zien. Lijkt me leuk! En ja, voor Chinees moet je ook hier naar het oosten. Is dat zo gek?
Verder bedoelde ik natuurlijk 'ik heb NOG geen flauw idee'. Ben gaan kijken bij de mega supermarkt om de hoek, maar van dichtbij lijkt de kleur niet op die van google. Het was in ieder geval metaal. Blauw, vooral licht, en zeegroen zijn overigens razend populaire kleuren hier...

Els: tja, maar dat was nou eenmaal niet op Valentijnsdag! Oh, en als je dit daadwerkelijk leest: aan de scriptie, jij! Succes ermee!

Trees: haha, niemand die dat geld meeneemt hoor. Er werd zelfs op het terrein gebedeld, terwijl het geld letterlijk voor het oprapen ligt. En op het moment ben ik vooral aan het schoonmaken. Onze favoriete bouwvakkers werken elders, en onze nieuwe durven zo'n meisje als ik nog geen echte verantwoordelijkheden toe te vertrouwen. Jammer, maar ik hou vol!

Thea: op mij komt het ook zeker als een sympathieke religie over. En ze drinken niet, dat is in Rusland ook best fijn af en toe! En -9, dat verklaart de oververhitting aan mijn kant ;-)

Yolanda: jazeker! In Boerjatië is pak 'em beet 40 procent daadwerkelijk Boerjatisch, en die zijn meestal Boeddhistisch.

Madeleine: pak van m'n hart. Ik was al bang om weer terug te komen!

  • 02 Maart 2010 - 09:51

    Jarige Job Aka Olga:

    hi zus,
    komt die uitzending nog online (met ondertiteling of nasynchronisatie)? ben benieuwd! hihi, aan de foto's te zien ben je er wel op vooruit gegaan met deze woonplek.. ziet er fris uit, met een fris gekamde kat!

    groet en succes met lesgeven (je weet waar je moet zijn voor tips....)

  • 02 Maart 2010 - 10:10

    Laura:

    Wat een prachtige jaren-70-zetel heb je!

    Bedankt ook voor je lieve kaartje, het was een van de eerste poststukken in ons nieuwe huisje. 13 en 14 maart gaan we definitief verhuizen.

    Succes met je tv-optreden, ik hoop ook op een online 'uitzending gemist'...

  • 02 Maart 2010 - 10:31

    Gerben:

    Haha, alweer een mooi verhaal. Je maakt ook iedere keer weer wat nieuws mee. En tja, buitenlandse onruststokers moet natuurlijk het leven zuur worden gemaakt :P

  • 02 Maart 2010 - 10:56

    Leo:

    De trui voor het raam, de Siamees op je stoel, de Pers aan de muur, bekende kaarten in bijna volle glorie opgehangen en als klap op de vuurpijl ons aller foto's omhuld met brede banen Oranje: Celientje is thuis...

    Ik probeer me van school te herinneren wat er in Charkov was... ijzererts?

    Leo

  • 02 Maart 2010 - 11:02

    Leo:

    Even nog dit: I heb aan het Baikalmeer we Baikalsk gevonden, maar zo streng zag dat er niet uit:-)
    Waar moet ik het zoeken?
    Verder vond ik wel veel watertoevoerende rivieren, compleet met delta(tje)s, maar ik vond nergens de afvoer, de overloop a.h.w. ...

  • 02 Maart 2010 - 11:44

    Annet:

    Zo, wat ik voorspelde komt dus nu uit: Celine op de tv in Rusland.
    Mail je nog wel, want ik moet weer aan het werk.
    XXX Annet


  • 02 Maart 2010 - 16:40

    Trees:

    Lieve Celine, Je klaagt met woorden wel dat je niet aan werken toekomt, maar c'est le ton qui fait la musique, n'est-ce pas? En het liedje komt toch anders over. Gelukkig maar.Ik wist trouwens niet dat je vrijwilligerswerk zo veelzijdig was. Komt mooi uit dat je al wel wist wat een wees is. En voor die interculturele lessen heb je naturlijk veel aan je oude Wladiwostokse columns. Maarreh, ... dat Bajkal Meer: niet gaan zwemmen hoor. Het is grotelijks vervuild met onder andere dioxine en van dioxinbe zijn al ernstige gevolgen opgetredenb, al weer een tijd geleden ergens in Noord-Italië.
    Dat had ik je al eerder willen zeggen, maar ik dacht die loopt niet in 7 sloten tegelijk. Maar bij nader inzien is een meer wel iets anders ...

  • 02 Maart 2010 - 16:42

    Trees:

    Nog even dit: die vervuiling is natuurlijk te verklaren uit Leo's beschrijving: er kan niks uit!

  • 02 Maart 2010 - 22:21

    Marjolein:

    Heb onderstaande gegevens opgezocht en ook foto's gezien. Hartstikke mooi. Hoezo vervuiling???
    Groetjes Marjolein

    Baikalmeer
    Het Baikalmeer is het diepste meer ter wereld. In het superschone, ijskoude water leven bijzondere dieren die alleen hier voor komen, zoals zoetwaterzeehonden. In Boegta Pestsjanaja ontspan je op de zandstranden of start je een wandeltocht de bergen in. Bezoek ook de heilige steen Sjamanka op het eiland Olchon. Overweeg, tot slot de unieke treinreis van Irkoetsk om het Baikalmeer naar Oelan Oede.



  • 03 Maart 2010 - 14:27

    Yvonne:

    Ha Celine,

    Viel me ook meteen op: Oranje boven....

    Groeten, Yvonne.

  • 03 Maart 2010 - 17:03

    Trees:

    Echt waar hoor. Ik heb het een tijdje geleden in de Volkskrant gelezen en op internet terug gevonden (type als zoekwoorden in: baikalmeer en vervuiling; vandaag is het dan een van de eerste hits - jan. 2010). De boosdoener is o.a. een papierfabriek bij Bajkalsk. Fabriek was gesloten, maar weer geopend o.i.v. de crisis (Bajkalsk is een zgn monostad .... Doei, Trees

  • 08 Maart 2010 - 07:58

    Wouter:

    bloemen,ik nog steeds niks gehoord over dat dozijn rode rozen dat ik heb verstuurd voor valentijnsdag.:)fleurop bezweerde dat bezorgen in rusland geen probleem was:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 108604

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: