Droge feitjes en net geen natte voeten - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu Droge feitjes en net geen natte voeten - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Droge feitjes en net geen natte voeten

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

11 April 2010 | Rusland, Ulan-Ude

In het kader van de mooie discussie die het Baikalmeer heeft opgeroepen wil ik jullie graag verwennen met een paar droge feitjes over dit unieke meer. Colin Thubron heeft in zijn boek 'In Siberia' een een heel stel opgesomd en die plagieer ik gaarne.

Het water is ontzettend blauw. Moet ik zelf nog zien, blauw vergaat een beetje met ijs. Schijnbaar komt dit omdat dit ook het diepste meer ter wereld is. Andere kleuren worden als het ware gefilterd. Naast blauw is het enorm helder. Tijdens zwemmen/varen riskeer je hoogtevrees, omdat je 40 meter de diepte in kunt zien. Helder betekent echter niet hetzelfde als schoon, volgens mij.

Het meer bevindt zich op de grens tussen twee tektonische platen die uit elkaar drijven, waardoor het meer steeds dieper komt te liggen. Op sommige plaatsen is het meer meer dan 1,5 kilometer diep. Dieper wordt een meer op aarde niet! Uiteindelijk – eventjes geduld – zal het meer de vijfde wereldzee worden, Azië in tweeën scheurend.

Het Baikalmeer bevat ongeveer 20% van al het zoetwater op aarde. Een vijfde! Dat is evenveel water als in de Baltische Zee, en meer dan de 'Great Lakes' bij elkaar.

En ja, er is wel degelijk een 'overloop': de Angara. Deze rivier gaat langs Irkoetsk, de reden dat ze daar wel pekel mogen strooien. Lang Ulan-Ude stroomt de Selenga, die net als 300 andere rivieren en stroompjes in het Baikalmeer uitmondt. En daarom mag bij ons niet gestrooid worden. Voordeel: je schoenen worden wel vies van het zand dat in plaats daarvan gestrooid wordt, maar het vreet tenminste je leer niet op!

Als we het Baikalmeer laten leeglopen door de Angara, en vervolgens alle rivieren van de wereld erin laten uitkomen, ik herhaal, ALLE rivieren van de wereld, is het met een jaar tijd nog niet gevuld tot het huidige peil. Moet er al iemand plassen?

Er leven 2000 soorten in het Baikalmeer, waarvan 1200 alleen daar. Er leven soorten die overgebleven zijn uit de tijd dat Siberië onder zee lag, allemaal nauwelijks geëvolueerd sindsdien, maar 'gewone' vissen die naar het meer zwemmen, sterven onverklaarbaar uit.

Een rare verzameling beestjes leeft er: de omoel is er maar eentje van. De omoel, wanneer gevangen, 'huilt' en schijnbaar klinkt dat als 'omoel'. Ze leggen eitjes in de Selenga-delta maar keren terug voor het meer bevroren is. In de lente zwemmen de jonkies nietsvermoedend recht in de hongerige monden van papa en mama.
Het 'Baikalpaard', een schaaldier, houdt twee stenen vast, als ware het ballast. In de diepten zwemt de 'golianka' rond. Het beest is zo doorzichtig dat je er de krant door kan lezen. Het doet alsof het een vis is, maar baart wel levende jongen. Na zijn dood komt het lichaam bovendrijven, maar zonder de druk explodeert het lichaam en laat niets anders achter dan een plas olie en een ruggengraatje. Schijnbaar kun je die olie in je lampje doen...
De nerpa is de enige zoetwaterzeehond te wereld, achtergebleven toen de zee zich terugtrok. Ik hoop er zeker één of meer te zien, ze schijnen nóg schattiger te zijn dan gewone huis-tuin-en-keuken-Pieterbuurenzeehonden.

Het meer heeft een raadselachtig zelfreinigend vermogen. Drenkelingen worden nooit gevonden, botten en kleding verdwijnen in het niets. Daarbij helpt een unieke krabsoort nog een handje door het meer te ontdoen van protoplasma. Of dit genoeg is om de schade van de onlangs heropende papierfabriek teniet te doen is maar de vraag, vrees ik. De stand van sommige diersoorten loopt al behoorlijk terug, zoals de nerpa. Er zijn er nog veel, maar wel steeds minder...

Er schuilt een mooie Boerjatische mythe achter het Olkhon eiland. De god Baikal huwelijkte zijn dochter uit, maar zij verkoos ervandoor te gaan met haar ware liefde. Gek van woede/verdriet gooide Baikal een rots naar zijn vluchtende dochter en haar lief, en die rots is het eiland.

In de zomer is het eiland toegankelijk per boot, in de winter kun je erheen lopen/rijden. Extreme temperatuurschommelingen en aardschokken kunnen echter enorme scheuren veroorzaken. Eentje daarvan heeft vorig jaar het leven van de Boerjatische minister van Transport (hoe ironisch) geëist.

Okee, nu weten we natuurlijk nog niet of het nou veilig is om te zwemmen in het Baikalmeer of niet. Vervuiling is er zeker, is het niet van de papierfabriek (die schijnbaar wel filters heeft, maar die werken maar half), dan wel van stadsvuil. Het meeste vanuit, eh ja sorry, Ulan-Ude. Verder weet ik alleen te vertellen dat iedereen erin zwemt. Niet dat dat een goed voorbeeld is, maar when in Rome... De kou is erger. Het water komt nauwelijks boven de 15 graden uit! We zullen zien.

Terug naar een onderwerp waar ik meer vanaf weet: mij! Pavel, één van de klusjesmannen die ik in het theater heb leren kennen, is in het oh-zo-trotse bezit van een auto en bood aan mij en Leonie naar het Baikalmeer te rijden op Paasdag. Zeg daar maar eens nee tegen. Dus zondagochtend begonnen wij aan een geheelverzorgde reis naar het Baikalmeer.

Vanuit de auto konden we links van ons het meer al zien liggen, maar zo'n verre witte horizon doet dan eigenlijk niet zoveel. Totdat Pavel afsloeg, een stukje doorreed... En dan sta je opeens op het Baikalmeer! Erop, ja! Geen scheuren gezien :-) Prachtig, wel frisse wind. Je kunt er ook leuk op spelen, als de autoeigenaar even vergeet dat zijn schatje ook gevoel heeft en een paar rondjes rondslipt. Je raakt toch niets! Zonder gordel natuurlijk, mocht je toch kopje onder gaan.

We hebben wat op het ijs rondgewandeld. Je komt er de vreemdste vormen tegen. Glad is anders, Sven zou er heel wat over te klagen hebben :-) Mijn theorie is dat vanuit de oevers het ijs dichtgroeit en dan 'verfrommelt' (zie foto's). En dat die aardschokken ook niet helpen. Iemand een meer wetenschappelijke verklaring?

Terug aan wal zijn we naar een warmwaterbron gegaan, dit keer zo'n stinkende, rook naar ei... Bah! Gelukkig ruik je daar, eenmaal binnen (zo zijn we dan ook wel weer he, dakkie erop!) niet zo veel van. Het water voelt een beetje olieachtig aan en schijnt werkelijk overal goed voor te zijn.

Daarna weer op de terugweg, onderweg gegeten en met een ondergaande zon in de achterruit Ulan-Ude weer binnen gereden. Mooie dag! En heb ook nog eens iets belangrijks geleerd: wildplassen is een stuk makkelijker in de sneeuw dan op straat/ijs!

Bij het vorige verhaal heb ik wat foto's van Helsinki en Moskou (deel 2) toegevoegd. Kijk dus nog even terug als je die wilt zien.

Madeleine: Geen zorgen, het is hier al ruim 3 graden boven nul geweest. Het is niet zozeer koud geweest vanwege de noordelijke ligging, want Ulan-Ude ligt bijna precies op dezelfde hoogte als Tilburg, maar zo'n continentaal klimaat maakt voor lange koude winter en een korte maar hete zomer. Is mij beloofd...

Yolanda: deze reis wat half maart. Met de trein naar Moskou duurt ongeveer vijf dagen, iets wat je niet iedere keer wilt doen, hihi.

Es: spamomentjes zijn heerlijk. Ga hier bij mij om de hoek ook de sauna maar eens opzoeken, hmm!

Trees: die bakker zit flink ver weg dan! ;-)

Michiel: fijn dat je er weer bent!

Thea: van Riga heb ik alleen het vliegveld gezien, en dat mag er best wezen hoor. Helsinki is mooi, maar moet zeggen dat ik niet vreselijk onder de indruk was. Ben een beetje afgestompt misschien, maar vond Stockholm mooier.

Mama: gek hoe die aanslagen hier nauwelijks stof voor gesprek zijn. En als ze dat zijn, komt de ware Rus naar boven. Een vriendinnetje van Anna vond dat gesluierde vrouwen gewoon de toegang tot de metro ontzegd moest worden... Zou het goed vinden met een zekere blonde politicus bij ons, denk ik.

Laura: het wachten was op jou, hihi. Het mooie weer is weer even weg, we hebben een paar dagen boven nul gehad met een prachtig zonnetje erbij, maar dat is weer voorbij :-(

Papa: jep, heel handig!

Joske: wat leuk dat je meeleest en vooral dat je ook EVS gaat doen. Weet je al waar en wat voor project? Als je wilt kun je hier links in het menu ergens je email-adres achterlaten, dan kan ik je privé mailen, mocht je vragen hebben.

Tot de volgende keer maar weer!

  • 11 April 2010 - 14:07

    Annet:

    Hé, ik ben de eerste !!
    Een hele uiteenzetting van het Baikalmeer hoor.En mooie foto's erbij.
    Die enorme troep, laten toeristen dat achter?
    Fraai dan! In ieder geval, was het een leerzaam verhaal.
    Wel ik ben heel blij, dat hier geen sneeuw meer ligt.
    Heb je je schaap nu nog wel eens aan?
    Groetjes Annet

  • 11 April 2010 - 14:34

    Leo:

    Die troep, was dat op één punt, of gaat dat kilometers zo door? Vreemd, dat ze milieubewust genoeg zijn om pekel stroomopwaarts te verbieden, maar dan de zichtbare vervuiling zo uit de hand laten lopen.

    xxxx X Leo

  • 12 April 2010 - 05:44

    Yolanda:

    Mooie foto's!!! En ik dacht dat het meer van Loch Ness zo diep en zo groot was...

  • 12 April 2010 - 11:10

    Els:

    He pop,

    Ik heb nu mooi de tijd om je verhaaltjes in te halen, want ik lig ziek op bed op mijn vrije dag, boehoe, krijg wel beetje hoofdpijn alleen, zo maar weer slapen en binnenkort maar weer es een poging doen via skype, schijnt niet te lukken met ons ;-)

  • 12 April 2010 - 12:07

    Trees:

    nee, volgens mij is helder ook niet hetzelfde als schoon. Als er van zo'n beest alleen een olieplas overblijft sterkt dat mijn vermoeden dat ze, anders dan wij en gewone vissen, niet op zuurstof leven. Vandaar. But do as the Romans do and be happy ...
    Heb je nog meer uitjes in het verschiet of moet je nu weer een tijdje stukadoren? (geen commentaar, uiteraard!)Vermaak je, liefs, trees


  • 12 April 2010 - 12:07

    Trees:

    nee, volgens mij is helder ook niet hetzelfde als schoon. Als er van zo'n beest alleen een olieplas overblijft sterkt dat mijn vermoeden dat ze, anders dan wij en gewone vissen, niet op zuurstof leven. Vandaar. But do as the Romans do and be happy ...
    Heb je nog meer uitjes in het verschiet of moet je nu weer een tijdje stukadoren? (geen commentaar, uiteraard!)Vermaak je, liefs, trees


  • 12 April 2010 - 13:47

    Es:

    Oh wauw!!! Wat mooiiiii! Vooral die rommel! urban art? (en dan weer "terug"geplaatst in de natuur om het allemaal nog net iets kunsterigers te maken...).
    Maar serieus ik ben het met jou en iedereen anders eens. Helder is niet schoon. 90% alcohol is ook best helder, en toch niet wat je noemt toppie gezond.
    Over gezond gesproken: ik heb braaf nu een flinke dosis pijn drugs gekregen en die werken dus erg goed. Beter ben ik nog niet, maar ja. Komt wel.
    Enneeeeh, van 1 of 2 keertjes in dat Baikalmeer zwemmen zal je heus niet doodgaan nee, dus doe gerust. Maar die heilzame bubbeltroep waar je heen bent gegaan die rook naar ei, toch? Lijkt mij op 'sulphur' duiden. DAT noem ik nou ongezond. ;-)
    Anywho, geniet ze geniet ze, en spoor zo'n leuk doorzichtig visje en zo'n gewichtdragertje voor me op als het meer ontdooit, kee?
    (foto is ook goed hoor...)
    Liefs!!!

  • 12 April 2010 - 16:06

    Michiel:

    Hoi Celine!

    Eierlucht duidt inderdaad op zwavel, maar is daarom nog niet ongezond. In de buurt van de Vesuvius heb je de zg. 'Solfatara', zwavelgronden, waar de aardkorst heel dun is, incl. zwaveldampen. Werd in de 19e eeuw populair als kuuroord.

    De foto's hebben hun kwaliteit hervonden. Hoe is het met je fototoestel? Ik zie dat je ook een doorzichtige gol(om)ianka hebt gefotografeerd. Een levendbarende vis kan best, hoor. Er zijn ook levendbarende reptielen en haaien.

    Trouwens, het Baikalmeer de vijfde wereldzee? Dat van de Zeven Zeeën is dan blijkbaar een fabeltje.

    Bedankt voor je lange mail! Zal je binnenkort terugmailen.

    Groetjes van Michiel.

  • 12 April 2010 - 20:13

    Tom En Mieke:

    Hoi Celiene,

    Dat je in al die schoonheid in je reactie op een reactie nog Tilburg kunt vernoemen vinden wij knap maar doet ons bovenal goed. De schoonheid van Tilburg gaan we ook zoeken, maar dat het Baikameer zo bijzonder is, was mooi om te lezen.
    Het ga je goed. Tom en Mieke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 108594

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: