Beestenboel - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Celine Braake - WaarBenJij.nu Beestenboel - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Beestenboel

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

03 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Portland

Hallo allemaal!

Zo, ik begreep dat in Nederland toch een soort van zomer is begonnen. Ik ben nu in Portland waar gisteren de herfst is begonnen, dus even geen zon voor mij, maar Californie gaat dat vast nog wel goedmaken.

De vorige keer stond ik op het punt om het Grand Teton National Park in te gaan met een trosje andere mensen en een gids. Kost een duit, maar dan heb je ook wat. Ik zou die wolven (ja! Wolven!!) nooit gevonden hebben in mijn eentje. Helaas waren ze te ver weg om er fatsoenlijke foto's van te kunnen maken, maar ik heb ze lekker toch gezien. Daarbij ook een kudde bizons, prachtig!

De wolven waren nog jong, maar toch al van behoorlijk formaat. Ze waren vooral met z'n vijven aan het ronddollen totdat de ouders zouden terugkomen met het eten. We stonden op het punt om weer weg te gaan toen een behoorlijke kudde bizons aankwam om te drinken, dus zijn we nog even gebleven. We hoopten dat de wolfjes zouden proberen achter een kalfje aan te gaan (just for practise), maar helaas.

Brengt me wel op het volgende. Naar goed Amerikaans gebruik moest ik natuurlijk een 'waiver' tekenen, dat ik het bedrijf niet zou aanklagen in welk geval dan ook. En in dat document stond dat ik ook niet naar de rechter zou stappen in het geval dat ik nachtmerries zou krijgen. Een paar jaar geleden heeft een mevrouw dat namelijk gedaan. Ze kreeg nachtmerries omdat ze tijdens haar 'safari' zag hoe wolven een hert aten en heeft door de rechter een behoorlijke smak geld toegewezen gekregen. Ongelooflijk toch? Het is sowieso al mazzel dat je wolven spot, ze zijn nou niet echt makkelijk in de omgang, en als je ze dan mag bekijken, dan kun je toch niet regelen dat ze hun schema omgooien omdat jij niet naar hun eetgedrag wilt kijken??!

Helaas hebben we geen beren kunnen vinden, maar je kunt natuurlijk niet alles hebben. Na de safari de auto teruggebracht naar Denver en op de bus naar Portland gesprongen. Dit keer had ik twee stoelen voor mezelf en heb dus horizontaal kunnen slapen en was de chauffeur in een opperbest humeur. Heel grappig.

In Portland na meer dan vier jaar Laura teruggezien. Echt heel erg leuk. Ik ken Laura nog uit Vladivostok, dus we hebben gezellig wat Russisch gekletst. De eerste avond zijn we gaan klimmen, maar dan op een lage wand, zonder zekering. Laag, nou ja, toch tot zo'n meter of drie. Brrrr, maar wel leuk. En nu heb ik spierpijn!

Gisteren zijn we naar de markt geweest, waar kunstenaars van alles verkopen. Keramiek, schilderijen, een man die Indiaanse fluiten maakt (en bespeelt), een houtbewerker met van die maffe 3D-puzzels en nog veel meer. Daarna zijn we naar Powell's geweest, misschien wel de grootste boekwinkel ter wereld. In ieder geval de grootste waar ik ooit ben geweest. Ze hebben zelfs een paar planken Nederlandse boeken! Helaas moest ik zonodig weer een boek kopen, ik moet zowat een extra rugzak hebben voor mijn aanwinsten. Tot zover mijn pogingen licht bepakt te reizen, zucht!

Daarna naar een lokale trekpleister gegaan: Voodoo Doughnuts. Niet dat ik een fan ben, maar dit was toch wel een attractie. De namen van hun specials alleen al: cock 'n balls, tex-ass.... Lekker hoor ;-)

Verder is Portland (of eigenlijk moet ik zeggen, zijn Laura's vrienden) een culinaire hemel op aarde. Na de rotzooi die ik vooral gegeten heb tot dusver (op de omelet van Rich in Denver na) is het zo'n verademing. Gisteren hebben we gegeten bij Tammy, een Koreaans meisje dat eens in de zoveel tijd haar kookkunsten aan vrienden opdringt. Vandaag brunch gehad bij iemand die kookworkshops, geeft... Wentelteefjes met karamel, aanrader!

En, verrassing, zelfs inde stad kom je wilde beesten tegen. Vanochtend half zes maakte Laura me wakker (riskant he!). Haar kamer is in de kelder, waardoor de stoep voor haar raam een enorm gat heeft. Anders komt er natuurlijk nooit licht binnen. En wat bleek, vanochtend was daar een baby wasbeertje in gevallen. Mama wasbeer en twee broertjes (en/of zusjes) ijsbeerden ongeduldig op de stoep, terwijl klunsbaby'tje probeerde naar boven te klimmen. Dat ging nog verrassend goed. Mama reikte naar beneden, maar ze haalden het steeds net niet. Uiteindelijk besloten we maar in te grijpen, dus jassen aan met lange mouwen. Die beestjes bijten kennelijk. Aangezien we absoluut niet wisten wat te doen schoot onze reddingsactie niet echt op, en tijdens onze twijfelkonterij had baby wasbeer de hor gevonden, die een stuk makkelijker klimt dan een betonnen wand. En weg waren ze. Ik geloof dat ik zelfs in de dierentuin wasbeertjes nooit van zo dichtbij heb gezien!

Tot zover Portland. Ik ben hier nog wel een paar dagen denk ik. Het is wel lekker om eens niet van hot naar her te rennen. Bovendien zit ik behoorlijk ruim in mijn schema, dus ik doe het lekker rustig aan.

Anke: en terecht, het is fantastich

….: blijven groeien en tot in december!

Laura: I knoooow, I mean, they are, like, ginormous, right? Know what I'm saying? ;-)

Trees: misschien had Licoln een netbook, net als ik?

Mama: jep, alleen naar Wyoming geweest. En die snelheid is er nu wel een beetje uit, hoop ik.

Papa: gelukkig, ik was al bang, straks kompet nie goed.

Thea: haha, ik had niet echt gedacht aan zo'n metafoor, maar inderdaad, er zijn behoorlijk veel uitgezakte, enorme Amerikanen. Doet mijn ego stiekem best wel goed. Wie weet krijg ik er nog wel eentje op de foto, ik zal mijn best doen.

Bij deze nog wat foto's van Wyoming en bizons, en tot de volgend keer!

Celine

  • 03 Oktober 2011 - 02:19

    Michiel:

    Wolven en bizons, die heb je in Rotterdam óók. (Zelfs zwerfvossen!) Het landschap, dat is andere koek.
    Mooie vergezichten!

    Kunnen Amerikanen niet koken of zijn er alleen hamburgertenten, dat je steeds zo slecht hebt gegeten? Brrr.

    Heb je al Redwoods gespot? Die groeien alleen in Oregon en het noorden van Californië.

    Hartelijke groeten van Michiel

  • 03 Oktober 2011 - 05:40

    Laura:

    Haha, Michiel is in Blijdorp geweest....

    Prachtig inderdaad die uitzichten. Dacht altijd dat ze die bergen 'in a Hollywood basement' hadden gemaakt ;). Het blijft toch bijzonder voor ons mensen uit dat platte landje he?

    Over Portland en haar relaxte vibe en culinaire hoogtepunten heb ik al vaker gehoord. Er is als het goed is ook ergens een streetfood village, met allemaal rollende keukens. Ga je in die omgeving ook nog de natuur in? Moet prachtig zijn nu met al die rode tinten... Wel fijn ook dat de haast een beetje uit de trip is.

    Groetjes aan mijn naamgenote!

  • 03 Oktober 2011 - 05:41

    Laura:

    En ik wilde ook nog zeggen dat men Portland misschien 'weird' vindt omdat het eten er wel fatsoenlijk is.... In dat geval ben ik het eens met de graffiti!

  • 03 Oktober 2011 - 10:48

    Tom En Mieke:

    Je hebt toch wel om het af te maken een beestenboek gekocht?

  • 03 Oktober 2011 - 12:20

    Monique:

    Wat geweldig! Wilde dieren zij gaaf! En ik alleen maar thuis kijken naar mijn woest aanhappende baby;)!

    De dierentuin en echte wilde dieren moet nog maar eve wachten...!

  • 03 Oktober 2011 - 12:45

    Es:

    Pretty pretty pretty! Wat heb je daar een paar mooie foto's van lekker vlees gemaakt zeg. Hmmm, now that's a burger worth eating even if you've already had too many boring burgers! :-P

  • 03 Oktober 2011 - 17:39

    Leo:

    Hoi meissie!

    Ik ben blij dat jij weer wat nieuws hebt: hier niks bijzonders (nou ja, openluchtzwembad weer open in oktober...) behalve dat we heerlijke spruitjes op hebben. Doet je niks he? Nou, dan dit wel: er was ook hachee...

    Als je een paar dagen in de buurt bent, moet je natuurlijk even noordwaarts een landje scoren. Breng je een maple leaf voor me mee?

    Veel plezier!

  • 03 Oktober 2011 - 19:26

    Leo:

    Straks iets te snel gelezen. Citaat:
    "Mama wasbeer en twee broertjes (en/of zusjes) ijsbeerden ongeduldig op de stoep,"
    Vergissing dus:
    Ijsberen ijsberen, maar wasberen wasberen
    (enkel om secuur te zijn :-) )

  • 04 Oktober 2011 - 06:08

    Yolanda:

    Wauw, mooie foto's! Onze foto's van Canada (Rockies) komen straks in het fotoboek dat we van je hebben gekregen. Met dank!


  • 04 Oktober 2011 - 09:54

    Trees:

    Valt niet mee om je route te volgen (maar een beetje privacy mag je natuurlijk ook wel hebben). Mooie foto's, en van mooie onderwerpen. Ik wist niet dat bizons zo'n grote aaibaarheidsfactor hebben. Maar doe je de lelijke VS ook een beetje recht? Anders ga ik nog echt denken dat de VS Gods own country zijn. "Weird Portland" begint erop te lijken. Doei, Trees

    PS Weet ik net hoe een ipad er uit ziet, moet ik weer uitzoeken wat een netbook is ...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 108413

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: