Fietsers en andere vreemde vogels - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Celine Braake - WaarBenJij.nu Fietsers en andere vreemde vogels - Reisverslag uit Portland, Verenigde Staten van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Fietsers en andere vreemde vogels

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

09 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Portland

Hallo allen!

Hier zijn mijn laatste uurtjes in Portland begonnen. Vanavond pak ik de bus naar Modesto, Californie. Een zuchtje en een hoeraatje.

Het weer was hier nou niet echt prachtig, en ik heb eigenlijk bar weinig gedaan in Portland. Uitgeslapen, gelezen, computeronderhoud, gekokkereld. Jemig, het lijkt wel vakantie! Heerlijk hoor, lekker niets doen.

Laura maakt lange dagen met studie/stage/werk, dus buiten het weekend was ik hier alleen. 's Avonds hebben we filmpjes gekeken, geklommen (oei, zere vingers, maar wat een leuke sport!), gekookt (driewerf hoera voor onze Russische avond), gegeten op een ander en, jaja, karaoke gezongen.

Gisteren hebben we drie kinderen van een familielid van Alexa (Laura's vriendin) meegenomen naar een 'bird and bluegrass festival'. Waarom ze vogels en bluegrass bij elkaar zetten weet ik ook niet, maar het was gezellig. Ter info: bluegrass is een muziekgenre (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bluegrass ). Er waren verschillende bandjes en het klonk allemaal leuk. Verder konden kinderen nestjes maken waarin ze dan een ei kregen, konden ze zich laten schminken en van alles leren over vogels. Het was vooral heel leuk dat we een volwassene per kind hadden, wat het wel makkelijk maakt om op te letten. Ze konden lekker doen waar ze zin in hadden en dat deden ze dan ook naar hartenlust. Leuke kinderen, niet verlegen. De helft van de tijd had ik er eentje op m'n rug en anders toch wel aan mijn hand. Reuzegezellig.

Afgelopen week heb ik een aantal keer Laura's fiets gepakt en ben ik de stad in geweest. Jammer dat je overal tweedehands winkels ziet. Muziek, boeken, kleding. Dus mijn tas is weer zwaarder geworden. Zelfdiscipline is moeilijk, maar ja, wel weer nieuwe CD's van Dar Williams erbij. Kom daar maar eens om in Nederland.

De fiets is een leuk middel om Portland te zien. Het is hier voor Amerikaanse begrippen behoorlijk aangepast op fietsers, en bovendien kun je de boel goed bekijken. Bijvoorbeeld je medeweggebruikers. En die rijden groen! Je ziet hier veel minder SUV's en pick-up trucks dan in 'the Mid West'. Toyota heeft hier een fabriek in de buurt en de Prius is hier zeer populair. Laura heeft er ook een, leuk he pap?

Dan zijn er nog de fietsers. Ik deel ze op in twee groepen: de geitenwollensokkenfietsers en de sportievelingen. Voor beide groepen geldt dat ik er NIETS negatiefs mee bedoel, het is maar een naampje. De geitenwollensokkenfietsers zien eruit alsof ze fietsen uit volle overtuiging: overal heen, waarschijnlijk hebben ze geen auto en dragen ze het milieu een warm hart toe. Ongetwijfeld was een flink deel van hen aanwezig bij de anti-kapitalistische demonstratie die hier afgelopen week was. Herkenbaar aan de vale spijkerbroeken, dreadlocks en gebreide mutsen. Rammelbakken van fietsen, maar toch meestal van model 'race'.

De sportievelingen fietsen vooral omdat het gezonder is dan auto rijden. De meeste fietsen alleen met mooi weer, maar er zijn er zeker die gewapend met regenjas (nooit een -broek erbij overigens) de elementen trotseren. Herkenbaar aan: helm, fietsjas, ontelbare refectoren, lampjes en versnellingen.

Kom ik aan, in mijn leren jas, rokje aan, geen helm en overdag toch ook geen lampje hoor. Hier is fietsen toch echt nog iets bijzonders, voor een apart slag mensen. Zo vreemd, omdat ik echt gewend ben dat wij overal heen fietsen, tenzij er een goede reden is om dat niet te doen. Te ver of slecht weer. Daarmee houdt het wel op, toch? Test: wie heeft zijn/haar fiets de laatste 7 dagen NIET gebruikt? Ben benieuwd.

En ter aanvullende informatie: 'keep Portland weird' is een organisatie! Is dat nou weird of juist niet? Zie www.keepportlandweird.com.

Michiel: tja, het is toch anders in het wild hoor! En wat eten betreft: ach, het kan overal wel, goed eten, maar ik heb nogal wat 'onderweg' gegeten. Dan beland je toch al gauw in een wegrestaurant, en dat zijn bijna zonder uitzondering ketens. Fast food, je kent het wel. Gaat toch vervelen. McDonald's is verrassend goed voor ontbijt, maar verder ken je het wel. White Castle: altijd vermijden, er is geen reden om daar te stoppen. Steaks 'n Shakes: ok, maar pas op met de shakes. Ze zijn enorm. Taco Bell: daar ben ik zo voor gewaarschuwd dat ik (nog) geen stap binnen heb durven zetten. Enzovoorts.

Laura: ik ben toch echt over die kartonnen decors gereden, dus ja, ze zijn echt. Blijft fascinerend inderdaad. Ik ben niet echt de natuur in geweest, maar het is nog voornamelijk groen. Portland zelf is trouwens ook belachelijk groen. En de groetjes terug!

Tom en Mieke: nee, eigenlijk niet. Maar misschien geldt het toch wel, want ik heb een ouwe van David Sedaris gekocht, en zijn nieuwste is wel een beestenboek. Maar die had ik al...

Monique: heb geduld, die kleine gaat de dierentuin vast heel leuk vinden. Alles goed met hem en jou?

Es: haha. Het zou wat problemen opleveren denk ik, maar misschien had ik dat maar eens moeten proeven inderdaad!

Papa: no comment op de spruitjes. Hachee... Zucht.... Canada is geen doel en is ook niet gerealiseerd, maar ik ben wel in Vancouver geweest. Vancouver, Washington. Alexa woont daar. Ook leuk, toch? Trouwens, wasberen is geen werkwoord, ijsberen wel, en is zeker niet voorbehouden aan ijsberen. Puh.

Yolanda: Zijn jullie al geweest? Hoop dat het mooi was, maar daar twijfel ik niet aan.

Trees: route tot dusver: New York (NY), Chicago (IL), Springfield (IL), St. Louis (MO), Kansas City (MO), Topeka (KS), Denver (CO), Portland (OR). Privacy is overgewaardeerd ;-)
Verder staat Yosemite National Park op het programma, ik denk niet dat de plaatjes daar veel lelijker van worden. Zal mijn best doen in Modesto, het schijnt geen wereldstad te zijn. En ik vertrouw erop dat je inmiddels weet dat een netbook de morele tegenhanger is van vieze boekjes?

Zo, tot in California!!

Celine

  • 10 Oktober 2011 - 08:26

    Monique:

    Alles goed hier! Alleen in geen weken een fiets gezien, daar kan de kleine niet op mee, dus ik doe aan oldschool wandelen met de wagen. Wel goed voor de conditie ;)!

  • 10 Oktober 2011 - 09:36

    Michiel:

    De helft van die ketens ken ik niet eens! :o En kijk je wel uit op de fiets? In Amerika kan dat gevaarlijk zijn, want auto's rekenen er niet op. Hoewel dat in Portland mee lijkt te vallen, met al die alto's. ;) Heb je onderweg naar Modesto nog Redwoods gezien? (Het enige stuk op je route waar dat kon, volgens mij.)

    Hartelijke groeten van Michiel

  • 10 Oktober 2011 - 15:09

    Trees:

    Ha meid, Klonk dat even als een piepklein dipje of was het toch gewoon de broodnodige rust? Je fietsoverwegingen zijn tegenwoordig ook de mijne. Ik heb hem dus de laatste week ook gebruikt. Maar nu het slechter weer wordt heb ik het beestje net vanmiddag binnen gezet, want dan wordt het toch weer vaker de auto ... Dank voor je routegegevens - kan ik op de kaart beter meereizen. Als je een Amerikaanse was (gek op superlatieven) had ik je nu moeten vragen hoeveel kilometer (mijl) je hebt afgelegd, maar dat ben je niet, dus dat doe ik ook niet. Reis nog lekker door en laat alles weten, als je toch geen privacyfanaat bent ... (HAHA - ik kan nog steeds niet goed emoticons maken ....). Groetjes.


  • 10 Oktober 2011 - 15:10

    Trees:

    PS Nee, wist ik niet, en dat terwijl ik toch alleen maar nette boeken lees ...

  • 10 Oktober 2011 - 18:40

    Leo:

    Hoi meissie...

    Die Russische Standaard, wat is dat? Toch geen wodka?
    En blintjiki is zeker Russisch voor taco :-)

    Mijn laatste fietstocht was vanaf Breda langs de Mark, Belgie in. Dat is inderdaad 2 weken geleden. Vorig weekend hebben we gelopen, gisteren ook. Maar dat telt natuurlijk niet. Boodschappen doen we ook lopend.En inderdaad, Helmond is nèt te ver :-)
    O nee, ik ben vorig weekend nog op de fiets naar de kapper geweest!

  • 10 Oktober 2011 - 20:40

    Marjolein En Joop:

    Fietsen doe ik hier iedere dag. Is het niet buiten, dan wel binnen op de hometrainer.
    We merken wel dat je het weer erg goed naar je zin hebt. Leuk voor je.
    Hoeveel kilometers heb je nog je nog te gaan? We blijven je natuurlijk op de voet volgen en lezen de verslagen met veel plezier.
    Heel veel groetjes uit het Oisterwijkse.

  • 11 Oktober 2011 - 09:28

    Es:

    Ook zonder fiets. Maar ik heb gister nog de step gepakt he. (alternatief vervoersmiddel voor degene onder ons die van fietsen houden maar dit tijdelijk niet kunnen ivm zadel-issues).
    Maar even rewind: wie zit hier jou Taco Bell af te raden? Ok ok, elke burrito lijkt meer op een sloppy joe dan een burrito of taco, maar de smaak is prima en de inhoud ook. Just beware of giant american proportions. Hmmmm, Taco Bell.... :-P If McDonalds is ok with you, then you have no reason to discriminate against the big Bell.
    Meanwhile, McD breakfast= not bad. Crappy pancakes and syrup, maar het zijn WEL pancakes and syrup. Oeh en breakfast McMuffins hmmmm....
    I LOVE BAD FOOD!!!!
    Dikke kus!

  • 11 Oktober 2011 - 12:48

    Annet:

    Zoals je weet, ben ik de enige echte fietser, door weer en wind, altijd met de fiets. Is er nog een ander vervoersmiddel dan? ha.ha.
    Ik kan trouwens ook die icoontjes niet maken, moet je Trees en mij maar eens leren!
    Liefs mam.

  • 11 Oktober 2011 - 13:00

    Tom En Mieke:

    Je hebt toch ook fietsers als lifestyle?
    By the way je ziet er waarschijnlijk weinig electrische fietsen?

  • 12 Oktober 2011 - 11:48

    Tante Toos:

    Hoi Celine. Wat ben jij bereisd. Leuk dat ik al die verslagen van je kan volgen. Had ik al veel eerder moeten doen maar wist niet van het bestaan.Jij zou me toch vanuit Russia een berichtje sturen????? Jij dacht natuurlijk die ouwe muts weet dat niet meer. Het zij je vergeven!!!!! Geniet ervan meid. Zou dit ook nog wel willen doen maar ben er te jong voor ha ha.Lieve Gr. Tante Toos

  • 15 Oktober 2011 - 20:27

    Els:

    ah, ik heb wat blogs gemist. Ik heb de fiets de afgelopen 7 dagen niet gebruikt, wel het toeristentreintje van albufeira, wel de hsl tussen Lissabon en Faro, wel een boeing 737-800, wel de tram en metro en bus en de auto thuis. God, wat ben ik milieuonvriendelijk ;-)

    Mag ik kopietje maken van Dar?

    knuffel, Els

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 108419

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: