Modesto en Yosemite - Reisverslag uit Modesto, Verenigde Staten van Celine Braake - WaarBenJij.nu Modesto en Yosemite - Reisverslag uit Modesto, Verenigde Staten van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Modesto en Yosemite

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

16 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Modesto

Hallo allen!
Nou, dat was van de week eens andere koek. Ik ben weg uit de 'major city' en beland in Modesto, Californie. Of preciezer, in Ceres. Ik logeer bij Anna, mijn kamergenootje in Vladivostok. Zij woont en werkt hier op een boerderij, waar ze voornamelijk groente verbouwt. Gevolg: ze woont overal ver vandaan en ik heb eigenlijk niet veel beters te doen dan haar te helpen, haha. Zonder haar (auto) ga ik hier nergens heen...
Niet dat dat erg is hoor! Ik zag mezelf nooit zo als een tuinier, maar onder het Californische zonnetje is een beetje onkruid wieden helemaal zo gek nog niet. Iedere dag een zelfgeplukt appeltje, salade met heeeel verse groenten, mij hoor je niet klagen.
De boerderij is eigendom van Heifer International (zoek maar op, is een goed doel, en een leuke ook. Weet je nog, mam, van die bijenkorf?). Inmiddels huren ze het aan een andere organisatie, waar Anna dan weer voor werkt, maar voorheen was het een educatiecentrum. Er kwamen vooral jongeren vanuit kerkgemeenschappen en dat kun je in een van de schuren nog goed zien (zie foto's).
Uiteraard is er ook een veestapeltje: vier geiten, een handvol kippen, een boerderijkat Fluffy en Anna's eigen katten, June en Luna. Gezellig! Luna is enigszins eenkennig, maar June heeft mijn kamer gevonden en vindt het meerdere malen per nacht nodig om over me heen te wandelen. En als ze enthousiast is – bijna aan een stuk door – kwijlt ze behoorlijk. Maar toch is ze lief hoor!
Ondertussen eet ik ook hier weer fantastisch. Niet alleen door de groente, Anna bakt haar eigen brood! Die doet alleen boodschappen voor vlees, haha! Maar gingen we uit eten... Ik heb iets geleerd: bestel in de VS nooit je burger 'well done'. Dat had ik ook niet gedaan, maar bij de bestelling was kennelijk iets niet goed gegaan. Hoe dan ook, bij well done denk ik: niet meer roze van binnen. Ik denk daarbij niet: dikke zwarte korst aan de buitenkant. Gelukkig kon ik wel een nieuwe krijgen, maar ik vond het toch een gek idee. Wie wil er nou een verbrande burger? Welke kok stuurt zoiets naar zijn klant?
Gisteren ben ik met Anna en een vriendin van haar, Michelle, naar Yosemite National Park gegaan. Oeioeioei dat was mooi. Ik heb nu wel vreselijke spierpijn, want voor die watervallen moet je een behoorlijk stuk omhoog. Au! Helaas konden we er niet kamperen. Meer mensen weten van deze pracht en praal en volgens Anna is alles meestal 6 maanden van tevoren volgeboekt, ook in de winter. Het was prima te doen op een dag, daar niet van.
Op het parkeerterrein hadden we meteen een ontmoeting met een rendier. Wij dachten, wat gezellig, hij is helemaal niet bang, loopt niet weg. Toen kwam er een ranger voorbij, die ons doodleuk vertelde dat het enige dier dat ooit een mens heeft gedood in Yosemite een rendier was. Oeps! Ze schijnen aardig te kunnen schoppen. Gelukkig was dit beest ons gunstig gezind!
Monique: nou ja, even wachten en Ate kan voorop mee, toch?
Michiel: wees blij dat je ze niet kent, je mist niets! Onderweg naar Modesto niet zo veel gezien, maar in Yosemite zijn ook redwoods. De echt kolossale hebben we echter niet gezien. Die waar je een auto doorheen kunt rijden... Ik hoorde ook dat iemand een omgevallen redwood tot woning had uitgehold, en woonde in zijn extreem lange huis :-)
Trees: geen dipje hoor, just a change of pace. Wat kilometers betreft: ik heb ook echt geen flauw idee. En emoticons kan mama wel leren.
Papa: eh, nee hoor, dat is bronwater....? En fiets jij niet meer naar het koor?
Marjolein en Joop: ik weet niet of de hometrainer wel telt hoor, maar vooruit dan. Ik heb geen idee hoeveel kilometers ik nog moet/mag. Ik weet globaal waar ik heen ga, maar alles onder voorbehoud!
Es: fiets, step, same thing! Voor jou dan. Een sloppy Joe, die moet ik ook nog proberen. En hoe zit het met de green razor? Jammer hoor, want hier staat boerenkool op het land, en morgen ga ik weg... Ik heb bij de Mac geen pancakes gehad, wel de Egg McMuffin en Egg Biscuit. Voor pannenkoeken gaan we toch naar IHOP? Verdraaid, ook nog niet geweest. Mis ik daar iets aan?
Mama: niet waar, jij loopt door de sneeuw! Maar aangezien je dan ook de fiets niet voor iets met een motor inruilt, telt het toch ;-) En als je met de sms emoticons kan maken, kun je het hier ook. Leg jij het Trees even uit?
Mieke en Tom: als lifestyle? Hmm, had ik nog niet aan gedacht. Maar nee, geen elektrische fietsen.
Tante Toos: ik weet het, ik weet het, ik was veel te laat met uw e-mailadres aan deze lijst toe te voegen. Mea culpa! Maar alle verhalen staan er nog, dus voorlopig kunt u even vooruit, me dunkt! En nog een paar jaartjes wachten misschien en dan ook deze kant op? Te jong, hihi!
Els: okee, okee, maar normaal gesproken fiets je wel, toch? Zelfs met mij achterop, hulde! Je foto's van Portugal waren heerlijk hoor, ben blij voor je. En ja hoor, Dar mag je ook hebben!
Tot in San Francisco (of Diego)!
Celine

  • 17 Oktober 2011 - 08:21

    Els:

    Wow, das niet verkeerd zeg dat Yosemite park. Leuke foto's ook van je familie, you must feel at home ;-)
    Trouwens, waarom heet dat huisje Cambodia huis? Omdat het op een halve steiger staat, het ziet er iig veel steviger uit dan welk echt Cambodia huis ook.
    O, en ik heb weer gefietst hoor, maar morgen regent het, dus dan neem ik denk ik de auto ;-)

    xe

  • 17 Oktober 2011 - 09:37

    Madeleine:

    Yosemite!! Wauw!! Mooi is het daar, he?! En die spierpijn is erg herkenbaar; ik had er ook last van achteraf ;-)
    Geniet ervan daar en kijk uit voor loslopende rendieren!

  • 17 Oktober 2011 - 11:48

    Annet:

    Nee, ik weet niets meer van die bijenkorf?
    Mooie foto's van Yosemite.
    En wat een mooie veranda zeg, daar zie ik mezelf al zitten met een goed boek en een kopje thee.

  • 17 Oktober 2011 - 12:28

    Tante Toos:

    Mooi Celine al die plaatjes die je geschoten hebt. Niks anders te doen trouwens? Dès de kift. ha ha.

  • 17 Oktober 2011 - 18:31

    Thea:

    Wat een schitterende foto's! De chr. graffiti was ook leuk, die gelovigen zijn toch behoorlijk eigentijds, kennelijk. Ik heb bv nog nooit amish graffiti gezien. Kom je daar trouwens ook nog langs op je reisje?
    Thea

  • 17 Oktober 2011 - 21:54

    Leo:

    Ik moet ziek zijn, dat ik niet aan het koor dacht... Daar ben ik dit seizoen inderdaad altijd nog naar toe gefietst. Maar ik wist niet dat zo'n kippe-eindje ook meetelde...

    En dat spiegelmeer, dat ken ik. Toen professor Zegellak daar met zijn koekoek over voer, liet hij zijn scheerspiegel erin vallen. Historische gebeurtenis, en uiteraard veranderde dat meer toen van naam.
    Zo zit dat.

    de garoetjes,
    Leo

  • 18 Oktober 2011 - 14:38

    Es:

    Modesto. Waar Susan met haar weatherman wilde trouwen alvorens door een meteoriet te worden geraakt. Susan uit Monsters vs. Aliens, waar Susan (van Giggy) naar vernoemd was.
    IHOP? I don't know it. Hmmm...
    Green Razor. Oops, turns out you can only get it at this superfancy cocktail bar in NY city. Guess you'll have to see if you can find it when you're back there again.
    Sla'tjes verbouwen en nubische geitjes (dat zijn diegene met de lange oren) knuffelen: where can I sign up?!
    Hugs!!!!

  • 18 Oktober 2011 - 15:07

    Trees:

    Vee en groenten en beklimbare hooi-/strobergen (je kunt er ook vanaf springen) ken ik nog wel, maar Yosemite Park alleen van naam. Het doet zijn reputatie eer aan, aan de foto's te zien. Wilden jullie drie gratien extra gracieus uitkomen tegen de achtergrond van de rotsblokken? Is gelukt!
    Leer ik en passant van mijn kleine broertje dat professor Zegellak niet altijd in Kniesland is blijven vertoeven (dat deed hij in mijn tijd), (of misschien sprak mij een scheerspiegel minder aan ...). Ik weet niet of het er ooit van komt, maar mij lijkt het wel om samen met je moeder (en mijn eigen boek) op zo'n veranda te zitten.
    Veel plezier nog de komende weken. Groetens.
    PS ik heb het opgegeven om een trema op de e van gratien te krijgen. Tweemaal is namelijk alzo doende mijn bericht verdwenen ... Kon ik weer opnieuw beginnen. Graag gedaan hoor.

  • 21 Oktober 2011 - 13:57

    Michiel:

    Mooie foto's, vooral van Yosemite Park. Leuk dat je voor ons ook 'n Redwood gefotografeerd hebt!

    @ Trees: Nee, Zegellak en Zieltje werden uiteindelijk koning en koningin van Kniesland, maar dat was pas in 't vierde deeltje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 108415

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: