Всё хоро - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu Всё хоро - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Всё хоро

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Celine

31 Oktober 2006 | Rusland, Vladivostok

Hallo allemaal!

Allereerst, iedereen bedankt voor de reacties. Erg leuk om te merken dat mijn schrijfsels ook daadwerkelijk gelezen worden. Tante Trees, bedankt voor de extra slaap, het heeft goed geholpen vandaag. Enneh, Els, voor jou is het misschien een ligbad Maar je hebt gelijk hoor, over de badkamer mag ik niet klagen. Het is wel erg wennen dat je die moet delen. Er is natuurlijk vaak iemand aan het douchen als ik mijn tanden wil poetsen... Daar kom ik wel overheen, maar toch. De Nederlandse kaas is waarschijnlijk in Rusland gemaakt trouwens, maar ik moet zeggen dat ze dat dan behoorlijk goed weten te imiteren.

Ik heb gisteravond een ‘vergadering’ gehad met de westerse buitenlandse studenten, over ons optreden op het festival voor buitenlandse studenten. Daar bleek dat alles wat ons allemaal aan Vladivostok was opgevallen best negatief was... We kunnen dus niet putten uit ons eigen materiaal, want we willen de jury (ja, we worden beoordeeld!) natuurlijk niet beledigen. Wat allemaal op tafel kwam: lelijk, omdat er overal gebouwd en gerenoveerd wordt. Misschien dat het in de toekomst dan wel wat wordt. In het centrum, waar ik niet ver vanaf woon, ziet het er al stukken beter uit trouwens. Daarover krijg je nog foto’s te zien, Michiel, maar ik ben nog niet met mijn camera op pad geweest. Verder zijn veel pinautomaten vaak buiten werking en zijn ze qua automatisering ver achter. We zien vooral heel veel stempels en carbonpapier als je bijvoorbeeld je huur gaat betalen. Uiteindelijk hebben we besloten dat, als we er echt niet onderuit komen (de meesten zien ons optreden absoluut niet zitten), we een lied zingen op de wijs van een bekend Russisch lied, met een tekst over onze ervaringen hier. Dit dus zonder beledigend te zijn...

Ik heb inmiddels mijn eerste lessen gehad. Het is best zwaar. Ik heb iedere dag van half tien tot kwart voor één twee lessen, ieder van anderhalf uur. Er wordt dan alleen Russisch gesproken, dus ik ben blij dat ik niet ’s middags ook nog les heb. Georgia, het Amerikaanse meisje dat mij helpt met mijn stage, heeft ongeveer hetzelfde niveau Russisch als ik, en we zijn dan ook allebei opgelucht als we even Engels met elkaar kunnen praten. De anderen zijn zo goed in Russisch dat ze onderling ook Russisch praten. Ik denk dat het maar goed is dat ik niet bij Georgia in de groep zit, want dan zou ik veel te veel Engels gebruiken. Veel van de Amerikanen proberen mij te dwingen op zijn minst naar hun Russisch te luisteren, wat wel helpt! Zo leer ik nog eens wat.

In mijn lesgroep zitten behalve ik alleen Aziaten. Ze spreken geen Engels en dat is maar beter. Het is alleen erg moeilijk om hun Russisch te verstaan. Ik ben er vrij zeker van dat ze mijn Nederlandse accent ook erg moeilijk vinden. Op de één of andere manier kun je de Amerikaanse accenten veel beter verstaan. Ik denk dat de klanken gewoon bekender klinken.

Ik heb gisteren grammatica (moeilijk, zo in het Russisch!!) en conversatieles gehad. De conversatieles ging al beter. De docente praat echt Russisch (geen babytaal), maar wel langzaam. Dan is het best te doen. Vandaag had ik weer grammatica. Omdat ik gisteren mijn huiswerk had gemaakt (ja echt!) wist ik vandaag ook enigszins waar het over ging. Veelbelovend. Daarna had ik ‘video’. Je ziet steeds een fragmentje, van een overigens waanzinnig slechte detective, en daarna heb je het over wat je gehoord hebt en moet je er opdrachten over maken. Dit was ook wel goed te doen. Ik heb steeds als ik thuis kom wel een enorme lijst met worden die ik moet opzoeken, maar hoe ga ik anders ooit die taal leren? Ben ook best trots op mezelf, ik heb iedere dag mezelf overhoort met een computerprogramma voor woordjes. Nu maar hopen dat ik dat volhoudt.

Verder ben ik gisteren wat gaan rondlopen in het centrum. Er schijnt een legerwinkel te zijn, maar ook al had ik het adres ben ik er niet in geslaagd de winkel te vinden. Ik wil nog warme schoenen voor de winter en legerkisten leken me een goede optie. Gelukkig vertelde iedereen me dat de huisnummers in Rusland net zo goed afgeschaft kunnen worden. Er zit vrij weinig systeem in en het feit dat je een adres hebt wil absoluut niet zeggen dat je je plaats van bestemming vindt! De boekwinkel heb ik gelukkig wel gevonden. Ik wil nog een atlas kopen hier, het lijkt me zo leuk om Nederlandse (en andere) plaatsnamen in het Cyrillisch te zien! Helaas hadden ze alleen atlasJES, meer dan grote schriften waren het niet. Ik heb ook wat rond geneusd bij de kinderafdeling voor een sprookjesboek. Ik ben er nog niet helemaal klaar voor, maar binnenkort ga ik sprookjes, die ik al ken, proberen te lezen.

Zodadelijk ga ik naar de supermarkt, ik moet nog vrij veel inkopen doen. Allerlei keukengerei dat ik over 2,5 maanden weer kan weggooien/-geven. Zonde, maar ik wil toch echt zelf koken en vooral: koffie zetten! Ik had een trucje met een petfles, maar die zijn hier erg dun en smelten weg waar je bij staat... Het is wel vreemd dat de keukens alleen op de internationale etages zijn. Ik denk dat de Russische studenten niet geacht worden te koken, maar waarom dat zou zo zijn is mij volledig onduidelijk. Er is wel een soort van mensa trouwens, maar geheel naar Russisch gebruik kun je daar alleen ’s middags warm eten. Dat is nou net zo’n stukje Russische cultuur dat ik niet nodig vind tot mij te nemen....

Inmiddels kan ik zeggen dat het traplopen me al een stuk makkelijker af gaat. Mijn knieën protesteren al heel wat minder en ik kom wat minder uitgeput boven! Gelukkig maar, want ik moet behoorlijk veel op en af....

Dit was het weer voorlopig. Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik blijf jullie ondertussen gewoon lastig vallen, haha!

Liefs,
Celine

  • 31 Oktober 2006 - 06:49

    Celine:

    Sorry voor de titel boven dit bericht. Ik had een titel in Cyrillisch en dat is kennelijk te vooruitstrevend voor waarbenjij.nu.... Er stond iig 'alles goed'. Doei!

  • 31 Oktober 2006 - 09:39

    Jelena:

    Hey Celine, dat klinkt goed allemaal!! Ik weet niet hoe het in Vladivostok is maar in St. Petersburg had je allemaal cafe's/saladbars waar je de heerlijkste russische salades kon eten. Daar zijn ze, naast chocolade en ijs het best in. Misschien iets voor tussen de middag?

  • 31 Oktober 2006 - 09:49

    Yolanda De Ruijter:

    Leuk om te lezen wat jij allemaal doet. Had je in Nederland aan de universiteit ook al Russisch geleerd? Waar ga je koken als je geen keuken hebt? Gebruik je die van de buitenlandse studenten?

  • 31 Oktober 2006 - 09:56

    Monique:

    Wat een spanning en sensatie allemaal! Je schrijft ook maar wat af! Wel leuk voor ons hier in Nederland om zo wat te kunnen horen van je avonturen.

  • 31 Oktober 2006 - 10:28

    Leo:

    Ha Celine,

    "... ik wil toch echt zelf koken..." The times HAVE changed...
    Tot Skypes!

  • 31 Oktober 2006 - 10:41

    Willem:

    Hehe, wat grappig van die keukens! Blijf schrijven, erg leuk.

    Legerkisten zijn trouwens niet erg warm, tenminste die in Nederland niet.

  • 31 Oktober 2006 - 11:06

    Laura:

    Het klinkt in ieder geval allemaal erg avontuurlijk en leerzaam daar! En lijkt me ook weleens leuk om even een paar decennia terug in de tijd te gaan met stempels en carbonpapier. Leuk dat je ons zo goed op de hoogte houdt, blijf vooral zo doorgaan, het verveelt me nooirt om verhalen uit verweggistan te horen...

    kus!!

    Oh ps. ik weet niet of je gebruik maakt van mijn volkskrant online password maar het kan zijn dat ie binnenkort even niet werkt. Er zat namelijk een incassoblokkade op mijn rekening dus het abo-geld kon niet worden afgeschreven en nu moet ik dus nog even los betalen maar ik weet niet of het te laat is. Ik krijg m nu iig nog gewoon in de bus.

  • 31 Oktober 2006 - 15:37

    Michiel:

    @ Warm eten 's middags: daar zou ik maar vrolijk aan mee doen als ik jou was (maar ik ben jou niet).
    Scheelt toch een enorme hoop gedoe als je niet zelf hoeft te koken en zo te horen héb je het al flink druk. 's Avonds eet je dan gewoon brood. Zo deden wij het ook op vakantie in Frankrijk. Van sommige dingen kun je maar het beste profiteren. Hoe is het Russische brood eigenlijk? Dat is in elk land weer anders, toch?

  • 01 November 2006 - 12:03

    Ellen:

    tussen 2 lessen door nsel ff op je site gespiekt :)
    sprookjesboeken zijn tof: had er in Fr ook een paar gekocht.
    weet je wat ook leuk is (en de moeite waard) een klein radiootje kopen, heb je 's ochtends russisch nieuws en/of muziek!!

    kussies
    Ellen

  • 02 November 2006 - 13:14

    Petra:

    Ha Salientje!

    Daar zit ze dan in Russia! Wat leuk om je verhalen te lezen! Via de teletijdmachine gereisd begrijp ik uit je verhaal;-)
    Wel spannend daar zo hoor lijkt me!!
    Geniet ervan enne blijf maar stalken hoor met die verhalen>alleen maar leuk om te lezen!!

    Lfs
    Peetje

  • 02 November 2006 - 18:12

    Cum Laude:

    Celinka,

    Inmiddels met aandacht 6 blz over je onverstaanbaar avontuur gelezen. Ook diverse klanten hebben enthousiast gereageerd. Succes bij V-news. Qua koken: ik schuif zo weer aan bij Glenn's onverstaanbaar lekker Indische maaltijd. Groet van allen, Erik.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Vladivostok

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2007

Bye-bye Vladivostok!

08 Januari 2007

Nieuwe kansen, nieuwe prijzen

03 Januari 2007

S novim godom!

29 December 2006

Kerst in Rusland

22 December 2006

Afscheid van Anja...
Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 108567

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: