Nog steeds alles goed! - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu Nog steeds alles goed! - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Nog steeds alles goed!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Celine

03 November 2006 | Rusland, Vladivostok

Hoi allemaal,

Eerst maar even reageren op jullie reacties:

Olga: tadaa!
Jelena: dank voor de tip, ik heb nog geen Russische salades geprobeerd, maar dat ga ik nog wel doen dan! En inderdaad, de chocola is heerlijk en ik heb verhalen gehoord over het ijs, moet ik ook eens proberen!
Jolanda: ik had al een beetje Russisch geleerd , maar omdat ik het nooit gebruikte onthield ik het nooit goed. Hopelijk gaat dat nu veranderen! Ik ga inderdaad naar de internationale etages om te koken. Vaak wordt ook voor me gekookt, heel handig! Laura is erg gastvrij met haar kamer, ik kan daar eten, internetten (als de lijn niet bezet is dan!).
Willem: ik vond legerkisten altijd behoorlijk warm! Vooral waterdicht, dat helpt ook. Maar ik zie nog wel, als vrouw heb je natuurlijk nooit genoeg schoenen, haha!
Laura: bedankt voor je berichtgeving over de Volkskrant. Ik heb alleen mijn eigen inlogcodes nog, want van het abonnement opzeggen is het nooit gekomen…
Michiel: ik heb vandaag gezien wat ze serveren in onze ‘mensa’ en het ziet er echt vreselijk uit. Kleffe noedels met 1 luizig stukje vlees, bah! Dáár ga ik het dus in ieder geval niet proberen.
Ellen: jaaaaah, ik hou van sprookjes! En bedankt voor je tip, ik denk dat ik maar eens op zoek ga naar zoiets.
Erik: GRRRR! Kun je wel, mij jaloers maken! Nou ja, het zij je vergeven. Groetjes aan iedereen!

Zo, vanavond zit ik in een internetcafé en het is hier zo heeeerlijk snel!! Ik heb inmiddels meer lessen gehad. Onder andere Russische geschiedenis, in het Russisch, maar op laag niveau, dus prima te volgen. Erg leuk ook. We hebben het gehad over de feestdagen. Morgen is er één, ik geloof dat je het kan vertalen als Eenheidsdag. De docent heeft ons (vooral mijn Aziatische klasgenoten) gewaarschuwd. Deze dag word door nationalisten aangegrepen om hun standpunt over buitenlanders kenbaar te maken en schijnbaar kan de sfeer grimmig worden, vooral als je eruit ziet als een Aziaat. Erg jammer, ik hoop dat alles goed gaat. Ze zijn overigens (bijna allemaal) heel aardig. Het is nog lastig ze te verstaan, maar vriendelijk zijn ze wel. Er is er alleen eentje bij die de gewoonte heeft om te laat te komen (altijd) en dan de rest uit te lachen als ze iets verkeerd doen. Erg onbeleefd!

Het leven in de flat is prima. Anja en ik hebben min of meer besloten dat het niet onze fout is dat we Olja af en toe niet begrijpen. Ze is echt een beetje vreemd. Laatst kwam ik thuis, had ze de deur weer op slot en de sleutel in het gat. Dan kan ik er dus niet in en zij moest uit bed komen om mij binnen te laten. Ze stond er echter op dat haar sleutel precies zo in het slot bleef. Wij: waarom? Zij: daarom! Nou ja, daar kan ik dus niet zo veel mee. Daar bovenop had ze ook de badkamerdeur van buitenaf op slot gedaan, heel vreemd. Alsof wij hem niet mochten gebruiken of zo. Ik betaal toch ook! Op het moment nergens last van, ze is bij haar ouders omdat ze ziek is. Dat vind ik dan wel weer sneu, dus ik hoop voor haar dat ze gauw beter is. Tot die tijd geniet ik wel even van de vrijheid die ik met Anja beleef. Ze is een heel makkelijk kamergenootje, we lopen elkaar nooit voor de voeten en ze dwingt me Russisch te praten/luisteren. Erg lief!

Het nadeel van de flat is wel dat we een ‘curfew’ hebben. We moeten om elf uur thuis zijn.... Ik voel me weer 14! Zelfs in het weekend is dit zo. Hier ben ik echt niet zo gelukkig mee, maar wat doe je er aan. Niet dat ik nou zo nodig iedere avond zwaar op stap wil, maar het principe!!

Vandaag ben ik een eind gaan lopen door de stad. Heb een heel stuk strand gezien en zelfs 3 mensen zien zwemmen! Brrr, zij liever dan ik. Zo lekker is het weer nou ook weer niet. Stom natuurlijk, geen camera meegenomen. Wel een goed excuus om dit weekend nog een keer te gaan, dus die foto’s komen echt, Michiel! Het was erg leuk aan het strand. Nou ja, hèt strand, volgens mij zijn er veel meer. Als je een kaart of zo van de stad kan bemachtigen zie je dat de stad om een baai heen licht en dat dan weer op een schiereilandje, dus er zijn kilometers kustlijn. Laat ik dat nou helemaal niet erg vinden!

Het stuk waar ik was had een soort boulevard, zoals we die in Nederland ook wel kennen, maar dan net iets minder mooi afgewerkt. Toch leek het een vrolijke boel, met veel mensen die het, in tegenstelling tot de meesten die ik tot nu toe heb gezien, helemaal niet koud leken te hebben. En terecht, overigens. Veel mensen zaten op bankjes, te genieten van het uitzicht en het weer. Ik heb daar ook iets heel treurigs gezien: dolfijnen voor de show. Klinkt leuk, maar ze zaten in een soort bassin, wel in zee, maar dan afgesloten. Het bassin was echt veel te klein! Ik kon ze ook vanaf de boulevard zien, maar als je betaalde kon je dichterbij. Ik had niet echt de behoefte, arme beestjes! Ik kon ze wel horen, leuk geluid. Ik hoop stiekem dat ik ze een keer in het wild zie, maar dat zal wel niet...

Verder heb ik eigenlijk niet zo veel nieuws, dus ik hoop dat voor de mensen die van lezen houden, dit weer even genoeg is. Blijf vooral reageren, vind ik erg leuk!

Tot de volgende keer en veel liefs,
Celine

  • 03 November 2006 - 11:59

    Celine:

    He, nog een vraag vergeten: Michiel, het was even zoeken, maar heb nu lekker brood gevonden. Bijna net zo lekker als het brood van de jumbo. Het Russische brood is heeeel droog, ik vind het niet echt lekker. Heb vandaag ook een brood gekocht dat er Turks uit zag, maar ik moet zeggen dat 'onze' Turken dat echt beter kunnen, haha. Maar goede vraag, want ik ben gek op (lekker) brood en gelukkig heb ik het dus ook gevonden....

  • 03 November 2006 - 12:07

    Celine:

    He, nog een vraag vergeten: Michiel, het was even zoeken, maar heb nu lekker brood gevonden. Bijna net zo lekker als het brood van de jumbo. Het Russische brood is heeeel droog, ik vind het niet echt lekker. Heb vandaag ook een brood gekocht dat er Turks uit zag, maar ik moet zeggen dat 'onze' Turken dat echt beter kunnen, haha. Maar goede vraag, want ik ben gek op (lekker) brood en gelukkig heb ik het dus ook gevonden....

  • 03 November 2006 - 14:19

    Leo:

    14: je kunt slechtere herinneringen hebben... :-[ (=grijns)

  • 04 November 2006 - 16:27

    Trees:

    Fijn dat je je principes niet thuis hebt gelaten. Volgens een Volkskok moet je bij een russische salade schuimwijn drinken. Dan is het misschien maar goed dat je toch vroeg binnen moet zijn ... Hoop dat die baai mooi ligt op de stad geeft ... Groetjes, Trees

  • 05 November 2006 - 10:02

    Marjolein:

    Gelukkig kom je niet van honger om. Ben toch wel benieuwd hoe het met je stage is bij de V-Neuws of V-Times ??
    En... natuurlijk gefeliciteerd met de verjaardag van je pa.
    Hier herfst het. Heb al heel wat blad moeten vegen.
    Lieve groetjes

  • 06 November 2006 - 13:50

    Glenn:

    van harte dat je de reis heb overleefd.was zeker afzien na al de luxe die je hier in holland gewent ben.an je foto's te zien is het wel goed toeven daar in verre wladiwostok.ik hou op want kan beter lu...... dan typen.maar zal proberen weer te berichten.

  • 08 November 2006 - 19:56

    Thea:

    Ha Celinepetekind, ik ga je belevenissen trouw volgen! Eet vooral smakelijk, volgen Sylvia Witteman (keukenrubriek Volkskrant, ex-moskoviet)is drinken in Rusland een stuk belangrijker. Sterkte ermee!

  • 19 November 2006 - 11:11

    Michiel:

    Wow, heeft de Jumbo zulk lekker brood dan? Overigens: curfew en boulevard. Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Vladivostok

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2007

Bye-bye Vladivostok!

08 Januari 2007

Nieuwe kansen, nieuwe prijzen

03 Januari 2007

S novim godom!

29 December 2006

Kerst in Rusland

22 December 2006

Afscheid van Anja...
Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 108558

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: