Minder goed nieuws en Thanksgiving - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu Minder goed nieuws en Thanksgiving - Reisverslag uit Vladivostok, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Minder goed nieuws en Thanksgiving

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Celine

24 November 2006 | Rusland, Vladivostok

Hallo allemaal!

Allereerst: Anneke en Jan Tissing, sorry dat mijn vriendje zo weinig over mij vertelt, haha. Hopelijk maakt dit het een beetje goed (voor de rest: zij mogen mijn blog in afgedrukte versie lezen, vandaar).

Voor het eerst heb ik een keer minder goed nieuw, of zeg maar ronduit slecht nieuws te vertellen. Maak je verder geen zorgen, met mij is alles goed, maar ik kan niet hetzelfde zeggen voor Leslie. Maandagavond is ze door een auto aangereden en heeft haar been gebroken. Enorm balen. Ze had een groen licht, maar kennelijk wil dat niet zeggen dat auto’s dan ook daadwerkelijk stoppen (ja, ik kijk goed uit als ik oversteek!).
Ze is door de bestuurder naar een ‘traumapunt’ gebracht, en daar moest ze 3 uur wachten op de ambulance. Dat is een nadeel van een gratis ambulancedienst. Ze is in het gips gezet, het consulaat was al op de hoogte gebracht door god weet wie en het ziekenhuis was tamelijk overrompeld door de hoeveelheid aandacht die ze kreeg. Ik vermoed dat ze wel iets van een special treatment heeft gekregen. Dinsdagochtend heb ik met de andere Amerikaanse meiden zitten wachten op telefoontjes van het consulaat en haar ouders. ’s Middags zijn we haar gaan opzoeken en ik kan je vertellen, ik wil niet in het ziekenhuis belanden hier! Ze had een privé-kamer, maar toilet spoelde niet eens door…. Dat geeft niet veel vertrouwen in de medische kwaliteiten hier. Dat vonden Leslie’s ouders ook en die hebben dan ook besloten dat ze het beste naar huis kon komen. Ze moest namelijk geopereerd worden en dat was toch een beetje een te griezelig idee. In eerste instantie zou ze dan overgevlogen worden naar Zuid-Korea of Japan, maar thuis is toch beter! Als het goed is is ze daar vandaag aangekomen en wij hopen met z’n allen dat de operatie en het herstel voorspoedig verloopt. Ik kan het verhaal enorm oprekken, maar eigenlijk ga ik liever over op vrolijkere dingen!

Woensdagmiddag ben ik met Georgia naar het postkantoor geweest om een pakketje op te halen dat haar moeder had gestuurd. Dat is nog niet makkelijk, maar het is ons gelukt. Daarna gingen we lunchen in een café en daar werden we aangesproken door James. James hoorde ons Engels praten en dacht, daar moet ik zijn. Hij was sinds maandag in Vladivostok om de Trans-Siberië Expres te doen. Hij spreekt geen woord Russisch, dus we hebben hem geholpen met zijn bestelling. We hebben hem uitgenodigd om ’s avonds bij ons langs te komen en daar ging hij graag op in. Toen ik hem wilde gaan ophalen (je vindt onze flat noooooit in je eentje) hoorde ik dat er waarschijnlijk gecontroleerd zou worden op alcohol, wat ons dus niet zo heel goed uit kwam. Die controles zijn heel maf, ze worden uitgevoerd door de politie!! We hebben het dus maar braaf bij thee en cola gehouden.... Gezellig gekletst en toen weer naar bed.

Gisteren heb ik voor het eerst in mijn leven Thanksgiving gevierd. Met een heleboel op één kamer, maar het eten dat geserveerd werd.... Jammie! Ik had voorafjes gemaakt, die vielen enorm in de smaak. Ik had koolbladeren gevuld met een mengsel van geitenkaas, honing en pijnboompitten en die pakketjes gestoomd. Verder had ik dadels gevuld met kruidenkaas en omwikkeld met bacon, even bakken en klaar. Olga, ik wilde eigenlijk jouw briljante dadelhapjes doen, maar denk maar niet dat ik hier verse salie kan krijgen, erg jammer. Het deerde niemand, ze waren binnen een mum van tijd op.

Verder waren er allerlei echte Thanksgiving-dingetjes, zoals kalkoen, nou ja, vooruit, het was eigenlijk kip... Aardappelpuree, appelmoes (zelf gemaakt!!), cranberrysaus, stuffing (wat dus NIET in de kalkoen/kip gepropt was, tot mijn verbazing), Zweedse gehaktballetjes en pumpkin pie na. Voor de Amerikaanse delegatie was het een prima methode om zich niet al te eenzaam te voelen op zo’n dag. Het mooie is dat ik zoiets nog drie keer in het vooruitzicht heb: onze kerstmis in december, oud en nieuw en de Russische kerstmis in januari, haha! Al met al was het een geslaagde dag, alleen jammer natuurlijk dat Leslie er niet bij was.
Vandaag zou mijn tweede stukje op de Vlad News-site komen, maar ze waren over de internetlimiet van deze week heen (jaja, niks onbeperkt internetten hier!)... Hopelijk is het er maandag. Het gekke was, ik had het maandag geschreven en het ging over het verkeer.... Ik heb later nog een stukje er aan toegevoegd over wat je moet doen als je in een ongeluk terecht komt. We hebben allemaal kunnen leren van Leslie’s ongeluk.

Zo, dat was het weer. Morgen staat de Chinese markt op het programma. Daar ben ik mijn 2e dag hier geweest om te eten, maar ik heb de gelegenheid nog nooit bij daglicht gezien. Benieuwd dus wat ik daar aan zal treffen.

Tot slot nog een vraag: ik krijg veel vragen over ‘Dutch’. Mensen willen weten waarom wij (nou ja, volgens mij hebben de Engelsen dat bedacht, maar goed) onze taal zo noemen. Wie helpt mij? Ik heb geen flauw idee. Het is vooral verwarrend voor Russen, want het Russische woord voor ‘Deens’ lijkt er op ‘Dutch’, dus mijn herkomst is voor sommigen niet helemaal duidelijk, haha.
Veel plezier met jullie bezigheden, doe ik hier ook

Veel liefs,

Celine

P.S. Voor de geïnteresseerden: brrr, het wordt nu echt koud. Vandaag was het -1, met veel wind. Mijn schaap wordt dan ook dankbaar gebruikt!

  • 24 November 2006 - 10:28

    Leo:

    Hou je inderdaad haaks, taai en vooral heel...

  • 24 November 2006 - 10:40

    Leo:

    Hou je inderdaad haaks, taai en vooral heel...

  • 24 November 2006 - 10:40

    Mark:

    Hmmmmm... appelmoes...

  • 24 November 2006 - 14:21

    Michiel:

    Dutch is hetzelfde woord als duits, diets en deutsch. Diet betekent volk. Diets is dus de volkstaal. De Engelsen noemen ons Dutch omdat wij onze eigen taal Diets noemden. Zoiets is het. Zijn er neerlandici in de zaal? Kunnen jullie even bijspringen?

    En waarom vieren de Russen Kerstmis in januari? Heeft dat nog met de Juliaanse kalender te maken ofzo?

    Ik hoop van harte dat verdere ongelukken uitblijven. Wat een land.

    Groetjes van Michiel.

  • 24 November 2006 - 14:23

    Michiel :

    Overigens lijkt Denemarken onzettend op Nederland, naar het schijnt, dus zoveel maakt het niet uit.

  • 24 November 2006 - 15:25

    Trees:

    Ik dacht even dat je Olga was (maar die heeft nog briljantere hapjes, dus?). Heb je Sinterklaas vergeten in het rijtje toekomstige (inter)nationale feestdagen of zie je ertegen op om straks behalve oliebollen ook nog perpernoten te moeten bakken? mooi dat kisten en schaap gelukt zijn. Je stukje in "de news" van vandaag is overigens inmiddels geplaatst (ga ik zo -weer met plezier - lezen). Groeten!

  • 25 November 2006 - 10:11

    Monique:

    Wat een land zeg! En dan ook nog Thanksgiving vieren in Amerikaanse stijl op ex-Sovjet bodem. Nou nou!?! Maar je vermaakt je dus nog wel (op een ongeluk na dan)? Heb jij trouwens nog gestemd in Nederland via het vriendje, of was dat onmogelijk?

    Liefs Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Vladivostok

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Recente Reisverslagen:

09 Januari 2007

Bye-bye Vladivostok!

08 Januari 2007

Nieuwe kansen, nieuwe prijzen

03 Januari 2007

S novim godom!

29 December 2006

Kerst in Rusland

22 December 2006

Afscheid van Anja...
Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 108568

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: