Dag van de Overwinning en andere Russische dingen - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu Dag van de Overwinning en andere Russische dingen - Reisverslag uit Ulan-Ude, Rusland van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Dag van de Overwinning en andere Russische dingen

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

11 Mei 2010 | Rusland, Ulan-Ude

Hallo daar!

Op het moment heb ik nog een uurtje voor mijn vertrek naar Severobaikalsk. Dan pakken we de trein, een dag lang tot Irkutsk, vervolgens twee naar Severobaikalsk. Heb er zin in, hoewel ik me gisteren met ons prachtige weer wel afvroeg waarom ik nu vrijwillig weer de winter en sneeuw inga!

Zondag was de dag van de Grote Overwinning, en dat moest natuurlijk gevierd worden. Nieuwe fontein feestelijk geopend en parade op het centrale plein. De parade is grotendeels aan me voorbij gegaan, want er was zoveel volk dat ik niets zag. Wat ik wel zag leek niet zo vreselijk interessant. Veel mannen in uniform, maar dat doet het niet helemaal voor mij ;-) Dus hebben we – dat is Leonie en ik samen met onze ex-collega's Bator en Slava – 'bevrijdingsdag' op meer Hollandse wijze doorgebracht: vier de vrijheid met een drankje in de zon!

Verder had ik eens zin om jullie te vertellen over marshroetka's en zakoesotshnaja's. Twee heerlijk Russische dingen, waar je even aan moet wennen, maar oh wat ga ik ze missen als ik weer in Nederland ben.

We beginnen maar met marshroetka's. Onuitspreekbaar als je de r een beetje op z'n Russisch wilt zeggen, dus rollend, maar dat speelt verder geen rol. Marshroetka's zijn minibusjes waarop bijna het hele openbaar vervoersysteem van Rusland op steunt. Het komt van het woord 'marshroet', wat route betekent. Ze bieden meestal officieel plaats aan dertien passagiers, maar met wat goede wil gaan er ook wel achttien in. Dat wil zeggen, als het geen winter is.

Meteen een reden dat ik op het begin geen fan was van marshroetka's. Je hebt er niet veel ruimte en met een schaap om je lijf wordt dat er niet veel comfortabeler op. Ook zijn 's winters alle ramen bevroren en moet je dus aan de chauffeur vragen je te vertellen als je op jouw halte bent aangekomen. De marshroetka's zijn 's winters ook veel te warm. En dan weer naar buiten, brrr!

Hoe werkt het? In iedere stad rijdt een enorm aantal busjes rond met een nummer, en elk nummer staat voor een vaste route. Niet veel anders dan onze bussen dus, behalve dan dat mij hier een raadsel is hoe iedereen maar lijkt te weten welke nummers waarheen gaan. Tenminste, daar leek het op, maar inmiddels weet ik dat iedereen de route van huis naar werk en terug weet, en voor de rest is het gewoon de chauffeur vragen. Werkt ook prima.

't Is volgens mij een behoorlijk effectief systeem. Tuurlijk, er past weinig in, maar er zijn er zo veel van, dat je nooit lang hoeft te wachten. Verspilling? Ook niet. Zit ik in Nederland vaak genoeg met drie reisgenoten in een enorme bus, marshroetka's zijn bijna altijd goed gevuld.

Gebruiksaanwijzing: je gaat op je betreffende halte staan. Als je niet weet waar die is, succes! Soms zijn ze herkenbaar aan bordjes, soms betreft het niet veel meer dan wat gewoon op een parkeerplek lijkt. Ons 'centrale busstation' is ook zoiets, hilarisch. Je wacht op je nummer en steekt je hand uit zodat de chauffeur stopt. Je stapt in. Zit je achterin: je geeft je geld aan iemand voor je, die het weer aan iemand daarvoor geeft tot het bij de chauffeur is. Die weet zonder ongelukken te maken het wisselgeld ergens vandaan te toveren dat via dezelfde handen weer netjes bij je terug komt. Prachtig systeem. Zit je vlak achter de chauffeur verzamel je al het geld en zeg je 'pak aan alstublieft' en geeft het aan de chauffeur.

Onderweg moet je misschien uitstappen omdat mensen achter je eruit moeten. Ben je bijna op je bestemming zeg je 'op de halte alstublieft', de chauffeur stopt en daar ben je dan. Wie heeft die stopknoppen in vredesnaam nodig? Sommige marshroetka's zijn er wel mee uitgerust, maar een beetje interactie met de chauffeur is veel leuker!

Wat het echt prachtig maakt is dat iedere chauffeur het zich lekker thuis maakt in zijn busje. Veel gordijntjes (in ieder busje andere!), zijn eigen favoriete muziek op volume naar smaak en lijpe hondjes op het dashbord. Soms gaat echtgenote mee die dan vaak het geldgedeelte doet. Kunnen we dit systeem ook in Nederland invoeren? Nee Celine, daarvoor zijn Nederlanders veel te veel op hun ruimte gesteld!

* Spontane gedachte tussendoor: in ons vo.., eh, drukke landje, waar we zo hutjemutje wonen, willen we nauwelijks een bank in de trein met elkaar delen, hier in Siberië, waar aan vanalles gebrek is behalve ruimte, kruipt men zonder zeuren zo bij elkaar op schoot als het moet *

Hoe dan ook, er zijn van die gekke Russische dingen waar je gehecht aan raakt. Zakoesotshnaja's zijn ook zoiets. Komt van het woord 'zakoeska', wat zoiets als snack of hapje betekent. Het zegt veel over de Russische eetcultuur, of zeg liever, de drinkcultuur.

Gaan wij met zijn allen graag een hapje eten en drinken daar dan een glaasje bij, Russen gaan over het algemeen niet uit eten. Ook niet naar de snackbar. Wat ze wel doen is uit drinken. En al wordt alcohol hier en masse misbruikt, er is één gouden regel: altijd eten als je drinkt. Enter zakoesotshnaja's. Zuiphalletje, in het kort.

Kenmerken:
-tegelvloer en plastic/metaal meubilair voor de hygiëne
-sluitingstijd elf uur, dan is iedereen volgens schema precies dronken genoeg of erger
-enorme tv aan de muur
-bordje aan de muur: op het drinken van eigen meegebrachte wodka staat x bedrag boete
-reuze vriendelijke medewerkers die je zonder verder te vragen kleine plastic bekertjes geven waaruit je zo handig je eigen meegebrachte wodka kan drinken

In een zakoesotshnaja bestel je aan de bar. Dat wel zo handig, kun je meteen vragen of ze je keuze wel hebben. Nee? Tweede keuze dan? Nee? Oh, kan ik alleen uit A en B kiezen? Nou ja, ook goed! Je bestelt alles tegelijk. Borsjt, boeza en blini. Ik denk dat borsjt wel bekend is, toch? Boeza is een boerjatische specialiteit. In de rest van Rusland eet men pelmeni (soort ravioli), hier betreft het iets vergelijkbaars maar dan groter en gestoomd.

Je bestelling komt dan razendsnel tevoorschijn, en men verheugt zich dan over de snelle service. Dat de magnetron overuren draait, daar hebben we het niet over, we zijn immers uit drinken, niet uit eten! Op iedere straathoek zit er één en je hoeft niet te zoeken naar je favoriete, ze zijn allemaal min of meer hetzelfde.

Zakoesotshnaja's zijn goedkoop - er valt niet tegenaan te koken! –, proberen niets meer voor te stellen dan ze zijn en je kunt er altijd rekenen op nieuwsgierige blikken naar, eh, Amerikaanse meisjes?

Trees: tja, Tilburrig is natuurlijk niet zomaar een stadje! Er gaat niets boven.. Oh wacht, dat was een andere!

Papa: heb veel Russische troep, onder nagels vooral en in neusgaten. Duitse degelijkheid, was het maar waar! Gouwe taande... Dat zul je wel zien als ik weer int land ben! En wat marshroetka's betreft, ik denk dat het wel duidelijk is zo?

Mama: ben geen armen tegengekomen, maar op een gegeven moment wist ik echt niet of ik nou op iemands graf stond of op een berg afval...

Els: olijven... Moest je die nou echt noemen? We hebben ze ook hier hoor, 4 euro voor drie stuks ;-)

Es: gefeliciteerd met de verkoop! Hoop wel dat jullie op tijd vervanging vinden dan. Succes ermee!

Zo, ik ga weer aan de inpak. Zo weer lekker treinen, heerlijk!

Liefs,
Celine

  • 11 Mei 2010 - 06:09

    Yolanda:

    Heel veel plezier in Severobaikalsk! Je hebt toch aardig wat gezien van de parade, getuigen de foto's. Bedankt voor de uitleg over marshroetka's en zakoesotshnaja's. Klinkt erg interessant, want anders dan ik ooit heb meegemaakt. Hoe lang heeft het geduurd voordat je doorhad waar de halte bij je huis was? Of staat daar wel een bordje bij?

  • 11 Mei 2010 - 07:13

    Es:

    Hey!
    Mooie foto's (especially: diensttijd is een poosje geleden) :-)
    Geen martini olives dan dus? Wat zal je balen. Dat beperkt vast je alcohol gebruik enorm.... NOT!
    Enne... nu het appartement verkocht is zijn we dus druk aan het stressen over de vraag wat we in hemelsnaam nu van ons karig budget moeten kopen of dat we misschien lekker mega-duur moeten gaan zitten huren....
    Wordt vervolgd... ;-)
    Veel liefs uit Eindhovense hoek!

  • 11 Mei 2010 - 07:14

    Els:

    Goedesmorgens,

    Idd vandaag laatste olijven dag. Equivalent van martroesjka's ofzo in Turkije heet volgens mij Dolmus, errug leuk, ga er vanaf zaterdag gebruik van maken, plan Venetie gewijzigd, maar Turkije is niet minder leuk.

    Hoe gaat het met het theather eigenlijk, moet je nog veel dingen doen?

    knuffel uit de stad waar niets boven gaat ;-)

  • 11 Mei 2010 - 07:59

    Laura:

    Ook op bali hadden ze hun eigen mashroetka, de bemo. En in Thailand iets onuitspreekbaars, songthaew ofzo.

    Het is nu allemaal wel duidelijk, maar wat illustratiemateriaal zou niet gek zijn. Vooral de drinkhal wekt mijn interesse. Lekker trouwens, dat voedsel.

    Veel plezier in Severobaikalsk!

  • 11 Mei 2010 - 08:30

    Gerben:

    En ik zal ook nog even een duit in het zakje doen: in Albanie heet de marshrutka een fugon :)

    Superleuk verhaal :)

  • 11 Mei 2010 - 11:54

    Leo:

    Je was wel op dreef vandaag, zowel verhalend als met je fotokeuze....
    Waarom staan in vredesnaam de kleintjes achteraan?

    Helaas is Severobaikalsk op Google Earth veel minder gedetailleerd dan Ulan Ude, waar je bijna kunt zien of je je ramen gelapt hebt.
    Nog een G.E. geheimtip: als je zoekt naar Irkoetsk, moet je gewoon inzoomen op de supermarkt, dan komt de stad ook wel.

  • 11 Mei 2010 - 12:03

    Trees:

    Kwam een Nederlander in Griekenland. Sprak geen woord Grieks. Stapte op het busje, wist na een uurtje rammelen nog steeds niet of het de goede kant op ging (bleek er maar een route te zijn).

    Kwam een Rus in Nederland en zag het bordje "niet spreken met de bestuurder". Die rijdt nog steeds rond ...

    Een marshroetka is natuurlijk gewoon een marsroute(je weet wel van oorlog en zo, grote overwinning en dat soort werk),en dat zegt dat uniformen geen lekker dingen zijn ...

    Waar ligt Severobaikalsk? Ik dacht even, dat is ernstig (vervuiling en zo) bij het Baikalmeer, maar dat kost geen drie dagen met de trein.

    Breng je tzt een authenthiek Borsjtrecept mee?

    Liefs, groetjes.

  • 11 Mei 2010 - 16:54

    Annet:

    Hoi Celiene,
    wat een leuk verhaal, ik heb genoten. Je kunt het wel leuk vertellen hoor.
    Aan alles gebrek, behalve aan ruimte, kruipen ze bij elkaar op schoot als het moet. Jammer dat er geen foto's waren van zo'n marschroetka, jé wat een woord zeg.
    Ook leuke tekst bij de foto's, dan denk ik da's mijn Celientje.Ben ik daar effe trots op!
    Hier is het pokkeweer, regen en nog geen 10 graden.
    Het vogelhuisje, met raam, is weer bevolkt, met moeder en wel 8 eitjes.
    Ik mag van mezelf 1x per dag voorzichtig kijken.
    Groetjes 's mams

  • 11 Mei 2010 - 17:57

    Thea:

    Ik sluit me bij al mijn voorgangers aan. (Ben ik zo laat, of is iedereen vroeger uit het werk thuis?)
    Graag een foto, zowel van OV als Febo.
    Je gaat, als je weer thuis bent, van al je stukjes toch wel een boekje maken?
    En net als Trees verbaas ik me over de lange reis. Volgens Wikipedia is het Baikalmeer ongeveer zo groot als België. Doe je er zó lang over om er (niet eens helemaal) omheen te reizen? OK, het spoor loopt misschien niet pal langs de oever, maar toch..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 141
Totaal aantal bezoekers 108588

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: