Vast! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Celine Braake - WaarBenJij.nu Vast! - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Celine Braake - WaarBenJij.nu

Vast!

Door: Celientje

Blijf op de hoogte en volg Celine

24 Juni 2010 | Mongolië, Ulaanbaatar

Zoooo, daar zijn we weer. Ik zit inmiddels weg te zweten in Ulaanbaatar! Olga en Stijn zijn weer thuis, die schrijven zelf nog een stukkie over hun Siberische beleving, dus heb geduld.

Ik ben na hun vertrek zondags nog een keer naar het Baikalmeer geweest. Daar nog een aardig kleurtje opgelopen. Eigenlijk ben ik in tien jaar tijd niet zo 'bruin' (blijf een blondje met blauwe ogen, dus stel je er niet te veel bij voor) geweest. En daarvoor moest ik dus naar Siberie gaan, hihi!

Inmiddels dus in Mongolie. Ik ben hier voor een nieuw visum, en ik hoopte binnen een week weer in Ulan-Ude te zijn, zodat ik nog de laatste voorstelling van het seizoen kon zien. Helaas. Ik zit twee weken 'vast' in Mongolie. Ik geef toe, er zijn slechtere plekken om vast te zitten.

Ik ben dinsdagavond aangekomen. Ik verblijf bij een couchsurfer, een Amerikaan die Engelse les geeft hier. Hij vertelde dat al zijn collega's, inclusief hijzelf, wel een keer aangevallen zijn. Er is hier een neo-nazistische bende actief, die zich vooral tegen Chinezen keert, maar het ook niet zo heeft op westerse jongens die uitgaan met 'hun' meisjes. DIE had ik nou niet zien aankomen. Dat is niet het prachtige en onschuldige Mongolie waar je iedereen over hoort.

Gelukkig ervaar ik het zelf ook niet zo. Iedereen is supervriendelijk en spreekt heel behoorlijk Engels. Zelfs het personeel op het Russische consulaat is aangestoken. Wat een vriendelijkheid, het is echt een wonderlijk land. Maar hoe vriendelijk ook, het ging niet zoals ik wilde. Toen ik woensdag kwam met mijn formulier en uitnodiging wilden ze die niet meteen accepteren. Uitnodiging niet officieel genoeg. Ze moest het eerst checken, ik moest de volgende dag terugkomen. Zo gedaan. Mijn aanvraag is nu onder behandeling, maar door bilaterale afspraken kan ik mijn paspoort niet voor 8 juli ophalen.

Geen ramp op zich. Overmorgen vertrek ik op een 13-daagse tour door Mongolie, dat belooft heel wat goeds. Extra baterij gekocht voor de camera en een hoed tegen de zon, morgen nog wat leesvoer (heerlijk dat dat hier wel kan, zo'n batterij en Engelse titels!) en dan op pad.

Gisteren heb ik door de stad gesjouwd, op en neer naar het consulaat, op queeste naar een batterij en een hoed. Vandaag naar de belangrijkste tempel van het land geweest (toch wel wat mooier dan die in Ulan-Ude!) en terug naar het consulaat. Daarna mijn trip geregeld.

Het is wel bizar trouwens om in zo'n backpacker hotspot te zitten. Ik had de eerste dag al meer Europeanen gezien dan mijn hele zeven maanden in Boerjatie! Heb nog niet besloten of ik dat nou leuk of niet vind, haha. Kan best zonder. Veel toeristen zie je elkaar ook groeten. Hee, hallo, wij zijn allebei wit, laten we naar elkaar knikken. Vind het een beetje maf eigenlijk, maar dat zal aan mij liggen.

Laura: is gelukt, het plezier hebben, maar daarover later dus meer. Ik hou mijn ogen open voor Ruud!

Madeleine: ik heb vorig weekend twee keer een stuk gezien dat ik al een keer had gezien, maar het was weer twee keer genieten. Als Anatoli zelf speelt... Wonderlijk!

Marjolein en Joop: ze zijn een weekje gebleven. Was geslaagd!

Es: hopelijk zie ik in september nog was, zou leuk zijn! Ik vermoed dat je na mijn Mongolie-trip nog jaloerser kan zijn, sorry!

Yvonne: en, hoe was Guus? Heb laatst voor het eerst sinds november 'Brabant' gehoord. Slecht plan, nooit doen! Hield het net droog ;-)

Thea: komt de berg gewoon naar Mozes. Het aardige is dat de berg ook nog wat spullen, die Mozes niet meer nodig heeft, mee op retour neemt.

Trees: O en S zijn op de hoogte van de datum! Ik zeg zelf bij deze af ;-)

Papa: ik heb er heel speciale software voor, die zelf om de haverklap 'refresht', zodat ik van die gave cijfers krijg ;-)

Mama: als het goed is heb je, met de foto's van Olga en Stijn, nu een nog beter beeld!

Tot slot: helaaas zit ik hier met een computer zonder kaartlezer en heb ik mijn usb-kabel niet bij me nu, maar misschien zie ik morgen kans op nog wat foto's te uploaden. Hou het in de gaten.


  • 24 Juni 2010 - 12:32

    Trees:

    Lieve Celine,
    bij je titel van deze keer vroeg ik me af of je met vast "zeker" bedoelde of dat je in de bak zat, maar gelukkig was het gewoon bureacratisch oponthoud.
    Ik maar denken dat je toentertijd voor een visum naar Helsinki was ipv naar Mongolie, maar je doet het blijkbaar allebei. Hoe raar is het eigenlijk dat je voor een visum naar het buitenland moet? Zijn er geen ambassades? Ik moet toch eens GE op de pc zetten, want ik begin de draad van je whereabouts kwijt te raken. Maar dat geeft niet echt, want ik begrijp dat je je nog steeds opperbest vermaakt en je verhalen zijn ook zonder foto's kleurrijk.

    Snik snik, dat je niet op mijn feestje kunt komen, maar daar was ik wel op voorbereid.

    Vermaak je door en tot later dit jaar? Doei.

  • 24 Juni 2010 - 12:38

    Laura:

    Een neonazistische bende, nee die had ik ook niet zien aankomen.... Al heb ik wel ooit gelezen dat de vrouwen in Mongolie gemiddeld stukken hoger opgeleid zijn en minder neiging hebben tot alcoholisme, dus dat verklaart misschien enigszins de frustratie van de mannen en de voorkeur van de vrouwen (zulke verhalen hoor je ook wel over Rusland trouwens, leg nu pas de link eigenlijk). De hoeveelheden backpackers had ik ook niet verwacht, ken inmiddels wel wat mensen die er geweest zijn maar dacht dat het nog een redelijk onbedorven land was. Al is het maar net wat je referentiekader is inderdaad, ik ben Thailand gewend in Azie en jij Ulan-Ude.

    Veel plezier op je toer, de landschappen moeten adembenemend zijn! We krijgen daar vast nog een uitgebreid verslag van de volgende keer...

  • 24 Juni 2010 - 14:00

    Leo:

    De noodzaak om nòg een keer op visum-expeditie te gaan bevreemdt mij ook ietwat. Of heb je die noodzaak een beetje aangedikt, om je weer in een nieuw buitenland te pletter te amuseren?

    Voor het eerst voel ik iets van bezorgdheid over me komen. Blijf maar van de Mongooltjes af, anders komen hun vriendinnetjes je ogen uitkrabben...

  • 25 Juni 2010 - 05:46

    Celine Te Braake:

    Foto's zijn aan het uploaden.

    Pap: zorgen maken niet doen! Korte-termijn toeristen zijn makkelijk herkenbaar en hebben niets te vrezen! 't Is alleen nog wel vervelend om te horen dat dat niet voor expats geldt.

  • 27 Juni 2010 - 15:16

    Annet:

    Hoi Celientje,
    Ik had dit verhaal niet doorgestuurd gekregen,
    pappa zei dat je weer geschreven hebt.
    Wel in de gaten houden of andere mensen misschien ook niets ontvangen hebben.
    Nu reis je dus weer 13 dagen door Mongolië.
    Ik ben benieuwd naar de foto's.
    Je maakt er dus maar weer eens een vakantie van.
    Je hebt groot gelijk.
    Hier is het nu ook tropisch warm.Eindelijk!
    Groetjes mam.


  • 10 Juli 2010 - 13:31

    Thea:

    Ha petekind, wij waren zelf ook op vakantie (iets minder ver dan jij; wij hebben ca. 1200 km door Nederland gefietst). Zoals Annet al schreef, wij hebben inmiddels ook tropische temperaturen, helaas! Gewoon "zomers" is wat mij betreft warm genoeg. 37 graden is echt veel te veel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Celine

Actief sinds 02 Juli 2006
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 108599

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 25 September 2012

Kaukasus

12 September 2011 - 08 December 2011

On the road

05 November 2009 - 01 Oktober 2010

From Russia, with love

07 Mei 2008 - 11 Mei 2008

Dubliners!

28 Januari 2008 - 30 April 2008

Ik heb getwijfeld over België

10 Januari 2007 - 25 Januari 2007

Raise the Red Lantern

24 Oktober 2006 - 09 Januari 2007

Ik hou het voor gezien of ik ben naar Vladivostok

Landen bezocht: